Verkiezingsprogramma SP Middelburg: Het Sociale Alternatief

8. Verkeer en veiligheid

Om fietsers en voetgangers te beschermen en de ruimte te bieden is het van belang dat de binnenstad zo snel mogelijk autoluw wordt. Het zoekverkeer dat een parkeerplaats in het centrum zoekt is niet alleen heel hinderlijk voor binnenstadbewoners, maar zorgt ook voor onveilige verkeerssituaties. Daarom pleit de SP ervoor dat parkeren in de binnenstad alleen wordt toegestaan aan vergunninghouders en mensen met een invalidenparkeerkaart. De parkeergarages en PR-plaatsen aan de randen van de stad bieden bezoekers en toeristen voldoende ruimte. De praktijk leert dat de parkeergarages nu vaak grotendeels leeg staan.

Ook in buurten en kernen staat voetganger- en fietsveiligheid voorop. In de woonwijken binnen de bebouwde kom moeten zo snel mogelijk 30 kilometerzones worden ingericht.

We zijn blij met de uitbreiding van fietsparkeerplaatsen bij het station en in het centrum, maar daarmee is Middelburg nog lang geen ‘Bike Friendly City’. Nog steeds zijn er tal van levensgevaarlijke kruisingen en slecht verlichte fietsroutes en plaatsen waar fietsers geen idee hebben waar ze hun fiets zouden kunnen parkeren/stallen. Het fietsgebruik van bewoners en bezoekers stimuleren wij door de aanleg van een logisch netwerk van goede (vrij liggende) fietspaden, duidelijke bewegwijzering, ruime groenlichtfases bij stoplichten en voldoende fietsenstallingen. Bij verbeteringen in de straten en de buurt worden de omliggende bewoners en organisaties als de fietsersbond, SWGW en PCG betrokken, zij kennen de situatie en knelpunten en gelden daarom als experts.

Natuurlijk is het niet voor iedereen mogelijk of wenselijk om gebruik te maken van de fiets. Daarom pleiten wij voor goed openbaar vervoer. Hoewel de gemeente niet over de buslijnen gaat kunnen we er wel bij de Provincie op aandringen dat het voor iedereen mogelijk blijft om gebruik te maken van de bus. Zeker daar waar veel ouderen en/of scholieren wonen is goed openbaar vervoer noodzakelijk. Vrachtverkeer in de binnenstad beperken we door het oprichten van een gemeentelijk distributiecentrum.

Agenten horen niet op kantoor, maar in de wijken en buurten, dit werkt preventief en geeft bewoners een gevoel van veiligheid. Bewoners moeten een beroep op de wijkagent kunnen doen. Daarom pleit de landelijke SP al jaar en dag voor meer wijkagenten.

Dit is wat wij voorstellen: Verkeer en Veiligheid

Verkeer:

1. Routes naar scholen en speelplekken worden kindvriendelijk.
2. We zorgen voor goede en veilige fietspaden met voldoende verlichting.
3. Verkeerslichten worden aangepast zodat fietsers minder lang hoeven te wachten.
4. Stapsgewijs krijgen alle 50-kilometer wegen binnen de bebouwde kom vrij liggende fietspaden.
5. Alle wegen binnen de wijken worden 30 km zones en ook zo ingericht.
6. Middelburg pakt verkeerssituaties met een groot risico op ongevallen aan. Met name het fietsverkeer moet veiliger.
7. De SP wil dat in de binnenstad zo min mogelijk auto’s rijden, daarom stimuleren we het gebruik van de parkeergarages aan de randen van de stad en komt er een beperking van het verkeer binnen de vesten.
8. We breiden het aantal elektrische oplaadpunten voor auto’s verder uit.
9. Er komt weer een bus in de Olmenlaan, Berkenlaan en de Europalaan.

Veiligheid:

10. De wijkagent is vaker in de wijk en houdt regelmatig spreekuur.
11. Middelburg zet camerabewaking alleen in noodgevallen in. Noodverordeningen worden zoals het woord al zegt alleen in uitzonderingen uitgevaardigd. Om de duur waarbinnen deze verordening van kracht is zo kort mogelijk te houden is bij het ingaan ervan duidelijk wanneer of onder welke omstandigheden deze moet worden opgeheven.
12. Preventief fouilleren als veiligheidsmaatregel dient niet ingevoerd te worden. Het schept slechts schijnveiligheid en werkt discriminatie in de hand.
13. Middelburg pakt huiselijk geweld aan, blijft zorgen voor opvangplekken en werkt aan preventie.
14. Middelburg blijft organisaties steunen die ex-gedetineerden begeleiden bij hun terugkeer in de maatschappij.