Verkiezingsprogramma SP Middelburg: Het Sociale Alternatief

5. Bewoners en bestuur

Het bestuur van een gemeente hoort er voor de bewoners te zijn, in plaats van andersom. Wij vinden het belangrijk dat inwoners betrokken worden voordat er raadsvoorstellen liggen. Wij kiezen voor echte inspraak en democratie die verder gaat dan eens per vier jaar stemmen. Daar hoort ook een toegankelijke en professionele klachtenprocedure bij.

Vrijwilligers moet je koesteren niet uitbuiten of teleurstellen omdat er geen duidelijke kaders zijn. Breed gedragen en goed onderbouwde bewonersinitiatieven moeten ondersteund worden, maar dit mag niet betekenen dat alles maar op het bord van bewoners gelegd wordt.

Onze gemeente moet niet fuseren met Vlissingen en Veere. Wetenschappelijk is bewezen dat het samengaan van gemeenten niet efficiënter en niet goedkoper is. De afstand tussen raadsleden en inwoners wordt ook veel te groot. De SP vindt juist de menselijke maat van belang, raadsleden moet geworteld zijn in de samenleving.

Bewoners hebben recht op verantwoording van het bestuur. Namens de bewoners controleren de raadsleden het werk van het college. Bij gemeenschappelijke regelingen zoals Porthos en Orionis is die controle veel lastiger uitvoerbaar en blijken er grote verschillen van inzicht tussen de drie Walcherse gemeenten. De Sociale Dienst, Kredietbank, Sociale Werkvoorziening en de aanvraag van zorg zijn voor veel mensen van groot belang. Deze voorzieningen werken niet efficiënter sinds de samenvoeging en ook niet sneller of goedkoper. Door de samenwerking is de uitvoering juist veel te ingewikkeld geworden. Voor raadsleden is er sprake van vertragingen en oncontroleerbaar beleid. De SP wil deze diensten daarom weer uit laten voeren door onze eigen gemeente onder directe verantwoordelijkheid van onze eigen wethouders zodat zij daar op kunnen worden aangesproken.

Lid zijn van een gemeenteraad is een dankbare taak. Maar het lidmaatschap mag nooit voortkomen uit financiële motieven. De vergoeding voor raadsleden bedraagt in Middelburg ruim 1200 euro bruto per maand, terwijl het raadslidmaatschap een bijbaan is. Daarom kiest de SP voor een verlaging van deze bedragen met 20 %.

Drie wethouders is meer dan voldoende voor een gemeente van deze omvang. Als er een college wordt gevormd met meer wethouders dan stellen we een maximum van 3 Fte.

Dit is wat wij voorstellen; Bewoners en bestuur

Dienstbare Gemeente:

1. In elke wijk en kern komt een gemeentelijk loket dat tevens dienst doet als spreekuur-ruimte voor o.a. wijkverpleging en wijkagenten.
2. Vrijwilligers worden gekoesterd en niet extra belast met verplichte tegenprestaties voor het gebruik van een accommodatie (bijv. schoonmaakwerk omdat er gebruik mag worden gemaakt van een zaaltje).
3. De SP ondersteunt het eigen initiatief van de inwoners, maar dit mag nooit leiden tot een gemeente die haar taken afschuift uit bezuinigingsdrift.
4. Om teleurstellingen te voorkomen en de gemeente aan haar afspraken te houden stellen we heldere kaders op voor bewonersinitiatieven.

Goed bestuur:

5. Een referendum krijgt een duidelijke JA/NEE-vraag en wij zien de uitslag als bindend.
6. Gemeentelijke taken of diensten worden niet verder afgestoten of overgelaten aan bedrijven.

Zelfstandigheid:

7. Samenwerking met andere gemeenten toetst de SP kritisch. De samenwerking mag er nooit toe leiden dat Middelburg de democratische controle niet kan uitoefenen.
8. Orionis en Porthos gaan we als gemeente weer zelf uitvoeren.
9. Klachten en bezwaren worden altijd behandeld door een onafhankelijke commissie, ook voor organisaties die namens Middelburg besluiten nemen, zoals SaBeWa en Orionis.
10. De gemeente Middelburg blijft zelfstandig, we gaan niet fuseren

Financiële betrouwbaarheid:

11. Het nieuwe college van burgemeester en wethouders bestaat uit maximaal 3 Fte wethouders.
12. De raadsvergoeding wordt met 20% verlaagd.
13. Tegemoetkomingen voor raadsleden, zoals een tablet, worden afgeschaft, die kan immers worden betaald met de raadsvergoeding.
14. De Roemernorm van maximaal 10% externe inhuur wordt gehanteerd, daarnaast komt er altijd een melding aan de gemeenteraad met het bedrag, het doel, de periode en de reden van de inhuur.
15. Opstappende of weggestuurde topambtenaren moeten het stellen zonder ‘gouden handdruk’. In voorkomende gevallen moet Middelburg de ambtenarenrechter laten beslissen over de ontslagvergoeding. Dat is zuiverder dan het maken van minnelijke afspraken.
16. De topinkomens in de (semi)-publieke sector rijzen de pan uit. In de ideale situatie verdienen mensen in de semipublieke sector niet meer dan een wethouderssalaris. Bij subsidies en contracten die Middelburg aangaat wordt hier rekening mee gehouden. Middelburg moet verder terughoudend zijn met het verstrekken van buitengewone beloningen (bonussen).
17. De nieuwjaarsreceptie en andere hapje-drankje-recepties worden beperkt tot een drankje per persoon. De overige consumpties zijn voor rekening van de deelnemers.
18. Middelburg laat gemeentelijke heffingen en tarieven niet of slechts gematigd stijgen.