Verkiezingsprogramma SP Middelburg: Het Sociale Alternatief

2. Betaalbare energiezuinige woningen voor iedereen

Wie het kan betalen heeft in de gemeente Middelburg volop keuze. Bouwplannen die jarenlang (gedeeltelijk) stil lagen worden in rap tempo hervat en het college schuwt geen enkel middel om van iedere lap grond geld te maken. De crisis is voorbij roepen kabinet, CPBen projectontwikkelaars. Verheugd werd het eerste loonstrookje van 2018 aangekondigd;we zouden erop vooruit gaan. Al snel bleek dat niet ‘we’, maar slechts een deel van de bevolking iets vooruit is gegaan. De laagste inkomens zijn evenals voorgaande jaren weer achteruit gegaan.

De groep mensen die door hun karige inkomen aangewezen is op een sociale huurwoning zal de komende jaren dus alleen maar groeien. Het kabinet Rutte III toont daarmee geen enkele compassie. De verhuurderheffing die doorgerekend wordt aan de huurder blijft gehandhaafd en op de huurtoeslag wordt flink gekort. Uit het laatste onderzoek van de Huurdersvereniging Middelburg (2013) bleek al dat een kwart van de huurders op of onder de armoedegrens leeft.

Het nieuwe kabinet heeft ook nog eens een verhoging van de energiebelasting doorgevoerd. De SP maakt van voldoende betaalbare en goed geïsoleerde huurwoningen dan ook niet voor niets een speerpunt. In de prestatieafspraken tussen de gemeente en de woningcorporaties willen we opgenomen zien dat woningcorporaties alle slecht geïsoleerdewoningen per direct gaan aanpakken zonder huurverhoging. Zodat hun huurders niet langermet absurd hoge gas- en energienota’s worden geconfronteerd.

Er moet meer keuze komen voor mensen die moeten of willen huren. Nieuwbouw van luxekoopwoningen vindt alleen plaats als er ook goedkope, grondgebonden eengezinswoningen in de koop- en sociale huursector en ouderenwoningen in de sociale huursector gebouwd worden in de verhouding 25-25-25-25.

In de sociale huursector ontbreekt het aan kleinere seniorenwoningen onder de € 500,-. Zowel de corporaties als de gemeente nemen hierin hun verantwoordelijkheid, ook al leveren sociale huurwoningen minder op voor de gemeente dan dure vrijstaande woningen.

Inwoners mogen niet de dupe worden van het feit dat de gemeente jarenlang dure grond heeft aangekocht waarvoor geen bestemming was. Middelburg respecteert de woningbouwafspraken met buurgemeenten.

Dit is wat wij voorstellen: Betaalbare, energiezuinige woningen voor iedereen

Bouwen:
1. We zorgen ervoor dat er over vier jaar minimaal 1000 huurwoningen zijn onder de 500 euro per maand.​ ​ Daarbij geven we waar mogelijk de voorkeur aan laagbouw. Nieuwbouw van sociale huurwoningen vindt bij voorkeur plaats in buurten waar het aandeel sociale woningbouw momenteel niet hoog is.
2. We staan kritisch tegenover grootschalige bouwplannen. Natuurlijke uitbreiding staan we wel toe.
3. Bij herinrichting en lopende projecten wordt ingezet op een gezonde mix van koop- en huurwoningen met goedkope en dure huizen.
4. Middelburg neemt het voortouw voor de ontwikkeling van sociale huurwoningen in eigen beheer en eigendom als Woongoed niet wil of kan bouwen.
5. Op de Zuidsingel wordt ook sociale woningbouw gepland.
6. We stoppen de concurrentie tussen gemeenten, met name waar het gaat om woningbouw en bedrijventerreinen. De provincie moet regierol pakken, gemeenten zullen gronden moeten afwaarderen. Beiden moeten geven en nemen en daarover afspraken maken.
7. Langdurig leegstaande panden (bijv. scholen en kantoren) worden aangepast voor huisvesting.

Huren:
8. Mensen moeten in hun eigen wijk kunnen blijven wonen. Aanpassing van woningen dient daarom vóór te gaan op gedwongen verhuizing. Daarnaast komen er voldoende levensloopbestendige woningen zodat ouderen gemakkelijk binnen de buurt kunnen verhuizen.
9. Middelburg controleert de afspraken rond sociale woningbouw kritisch en scherpt deze zo nodig aan.
10. De jaarlijkse huurverhoging mag niet hoger zijn dan de inflatie.
11. Renovatie van een wijk mag niet automatisch tot huurverhoging leiden.
12. Woningcorporaties mogen huren in de ene wijk niet meer verhogen dan in de andere wijk. Dit kan leiden tot achterstandswijken.
13. In schrijnende situaties (medisch en sociaal) helpen de woningcorporaties snel met een passende woning.
14. De totale woonlast (netto huur + gas, water en energie) zou nooit hoger mogen zijn dan 30 procent van het besteedbaar inkomen. Wanneer dit toch het geval is, zoekt de gemeente in overleg met woningcorporaties en andere instanties naar (maatwerk)oplossingen.

Energiezuinig beleid en milieumaatregelen:
15. Middelburg stimuleert het plaatsen van zonnepanelen en plaatst zonnepanelen op alle daken van gemeentelijke gebouwen.
16. Met woningbouwcorporaties worden concrete afspraken gemaakt over het energiezuinig maken woningen en het plaatsen van zonnepanelen op huurwoningen.
17. Voor iedereen die zelf geen zonnepanelen kan aanschaffen richten we een energiecoöperatie op.
18. Middelburg bouwt zo duurzaam, energiezuinig en milieuvriendelijk mogelijk. Alle manieren om dit te bereiken (crisis- en herstelwet, gaswet etc.) worden ingezet.
19. Bij nieuwbouw komt een gescheiden afvoersysteem voor regenwater en afvalwater.
20. Het tegengaan van verstening wordt gestimuleerd door inwoners ondersteuning te bieden bij het verwijderen van tegels en andere verharding uit tuinen.