Verkiezingscampagne 2014

Tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart 2014 heeft de SP drie zetels gehaald. In totaal stemde 9,96% van de Middelburgers op de SP. Hiermee is de SP de grootste stijger van de verkiezingen.

Wilt u meer weten over ons verkiezingsprogramma of kandidaten?

Hieronder staan alle nieuwsberichten uit de verkiezingscampagne van 2014.

13 juni 2014

'PvdA flirt in campagne met SP, maar is getrouwd met VVD en CDA'

Tijdens de raadsvergadering van 26 mei werd het coalitieakkoord van PvdA, VVD,  SGP, CDA en CU besproken. Dit was de afsluiting van bijna 2 maanden coalitiebesprekingen, nadat de wethouders al op 12 mei werden geïnstalleerd.

De SP-fractie kijkt met gemengde gevoelens op dit proces terug want vooral de rol van de grootste partij, de PvdA, roept vraagtakens op.

De Bode: SP buitenspel gezet in Middelburg

MIDDELBURG - De SP vindt het onbegrijpelijk dat de partij als grootste winnaar bij de gemeenteraadsverkiezingen buitenspel is gezet bij de coalitieonderhandelingen in Middelburg. Datzelfde geldt voor de grootste partij, LPM.

Omroep Zeeland: SP Middelburg: 'Coalitie van verliezers'

MIDDELBURG - De SP in Middelburg vindt het onbegrijpelijk dat informateur Fiek Smitskamp de voorkeur heeft uitgesproken voor een coalitie zonder de grootste partij (LPM) en de winnaars van de gemeenteraadsverkiezingen (SP en D66). Een voorstel van D66 om onderzoek naar een andere combinatie te doen werd door de PvdA, CDA, VVD, SGP en CU tegengehouden.

4 april 2014

'Onbegrijpelijk dat SP als grootste winnaar buitenspel is gezet'

Tijdens een speciale gemeenteraadsvergadering vandaag zijn de grootste partij (LPM) en de winnaar van de verkiezingen (SP) volledig buitenspel gezet door de traditionele bestuurspartijen in Middelburg.

"Dit is echt totaal onbegrijpelijk", reageert fractievoorzitter Jeroen van Dijen teleurgesteld. "De regentenpartijen PvdA, CDA en VVD die Middelburg al 60 jaar besturen hebben allemaal zwaar verloren, behalve SGP, die won met een schamele 0,74% wat neerkomt op 190 stemmen. Toch willen ze allemaal op de bestaande voet verder met een vijfde partij als vulmiddel."

29 maart 2014

SP scoort in Dauwendaele

Tijdens de gemeenteraadsverkiezing van 19 maart haalde de SP in Dauwendaele tussen de 11% en 16% van de stemmen, de hoogste scores van Middelburg.

Daarom gingen vrijwilligers van de SP vrijdag en zaterdag langs de deuren in Dauwendaele om de inwoners van deze wijk te bedanken voor hun stem.

29 maart 2014

SP weer terug in de gemeenteraad

Donderdag 27 maart werden de gekozen SP-kandidaten officieel geïnstalleerd als raadslid. Jeroen van Dijen, Petroesjka Sterk en Caspar Minning gaan de komende vier jaar namens de SP strijden voor een sociaal Middelburg.

"We hebben er ongelooflijk veel zin in", vertelt Jeroen van Dijen. "De afgelopen jaren was de SP volop in de wijken aanwezig en nu gaan we dezelfde inzet ook in de raad tonen, want er moet nog veel gebeuren voordat Middelburg 100% sociaal is."

26 maart 2014

Informateurs komen er niet uit

De coalitievorming in Middelburg heeft in de eerste week al een flinke deuk opgelopen. Vandaag gaven de informateurs van Lokale Partij Middelburg hun opdracht terug aan de gemeenteraad.

De grootste partij in Middelburg zou vrijdag met alle partijen spreken en maandag een voorkeur uitspreken zodat de formateur op 27 maart met deze partijen verder kon onderhandelen. Zover is het niet gekomen, de LPM laat in een brief weten dat zij tot en met woensdag verschillende opties onderzocht hebben waaronder ‘verdergaande gesprekken’ met CDA, SGP, VVD en D66.

21 maart 2014

2219 inwoners kiezen voor 100% sociaal!

Vandaag werd de officiële verkiezingsuitslag bekend gemaakt door het centraal stembureau.

In totaal kozen 2219 inwoners van Middelburg voor een 100% sociale gemeente, goed voor 3 zetels in de gemeenteraad.

Van het totaal uitgebrachtte stemmen ging 9,96% naar de SP, een stijging van 3,41% ten opzichte van de vorige gemeenteraadsverkiezingen. Daarmee is de SP de grote winnaar van deze verkiezing!

PZC: Van Dijen belooft dat SP'ers hun partij dit maal niet zullen verlaten

MIDDELBURG - De fractie van de SP verdween 3,5 jaar geleden uit de Middelburgse gemeenteraad omdat de twee gekozen leden niet een deel van hun vergoeding wilden afstaan aan de partij. De beide raadsleden gingen verder onder de naam Duurzaam Rood. In 2005 keerden ook al eens twee SP raadseleden de partij de rug toe.

19 maart 2014

SP-stemmers bedankt!

Iedereen die vandaag zijn stem heeft uitgebracht op de SP, bedankt voor het enorme vertrouwen dat jullie ons hebben geschonken!