2219 inwoners kiezen voor 100% sociaal!

21 maart 2014

2219 inwoners kiezen voor 100% sociaal!

Vandaag werd de officiële verkiezingsuitslag bekend gemaakt door het centraal stembureau.

In totaal kozen 2219 inwoners van Middelburg voor een 100% sociale gemeente, goed voor 3 zetels in de gemeenteraad.

Van het totaal uitgebrachtte stemmen ging 9,96% naar de SP, een stijging van 3,41% ten opzichte van de vorige gemeenteraadsverkiezingen. Daarmee is de SP de grote winnaar van deze verkiezing!

Lijsttrekker Jeroen van Dijen; "Een heel mooi resultaat, terecht verdiend, waar veel vrijwilligers de afgelopen maanden het vuur voor uit hun schoenen hebben gelopen."

Naast de officiële uitslag werden vandaag ook de eerste gesprekken gevoerd met de grootste partij: Lokale Partij Middelburg (LPM). Zij hebben het voortouw om een nieuw college te vormen en inventariseren nu welke wensen en bedenkingen andere partijen hebben bij coalitiedeelname.

Van Dijen; "Dit gesprek was een eerste kennismaking waarbij alle partijen aan bod kwamen. Maandag maakt LPM een verslag van deze gesprekken en na de officiële installatie van de nieuwe gemeenteraad op 27 maart zullen de fracties hierover in debat gaan. Daarna zal een formateur met de voorgestelde partijen een coalitie vormen. Als grootste stijger in Middelburg is het logisch dat de SP uitgenodigd wordt voor de coalitievorming, maar de LPM is nu eerst aan zet."

"Tijdens het gesprek met de informateurs heeft de SP met name ingezet op de punten die we belangrijk vinden voor de komende periode: de armoede onder 1800 huishoudens aanpakken, stoppen met prestigeprojecten en Orionis, uiterlijk 1 januari 2016 beginnen met woningbouw op de bouwput aan de Zuidsingel en bij de decentralisaties op het gebied van zorg, jeugdzorg en inkomen accepteren wij niet dat onze inwoners de dupe van bezuinigingen worden!"

Bekijk hier de volledige uitslag van de verkiezingen.