Onderzoek de praktijk

9 maart 2016

Onderzoek de praktijk

Als raadslid krijg je stapels papierwerk voor de raad. Maar SP raadsleden wordt ook op het hart gedrukt om zelf onderzoek te doen. En vooral te spreken met mensen van de werkvloer, door een bezoek brengen aan de brandweer, bedrijven, kinderboerderij of zorginstellingen. Dat levert informatie over de praktijk. Zo kunnen de SP raadsleden controleren of wat er op papier staat ook klopt en werkt.

Regelmatig gaat onze SP afdeling de buurt in. Dan vragen we wat er goed gaat en waar mensen zorgen om hebben. Soms aan de hand van een enquête, over de zorg bijvoorbeeld. Soms met een handtekeningenlijst, zoals bij onze actie tegen de huurverhoging. U als inwoner bent dus heel belangrijk: als politici niets horen van hun inwoners, weten zij ook niet zo volledig wat voor effect een besluit in de raad heeft.

Maar hoe komt al die verzamelde informatie bij de andere raadsleden? Onze fractie doet dat vaak door in betogen de ervaringen van inwoners te verwoorden. Soms werd dit terzijde geschoven als incidentenpolitiek. Hoe mooi is het dan als alle politieke partijen gezamenlijk serieus in gesprek gaan met inwoners over de veranderingen in de zorg. Dankzij een idee van SP en CDA hebben álle politieke partijen afgelopen half jaar hier aan meegedaan. Alle politici waren betrokken en deden dit met grote inzet. Zo ging een belangrijk onderwerp werkelijk leven. Met dank aan een eerste groep moedige inwoners en zorgorganisaties die met ons wilden spreken.

We zijn de eerste gemeente in Nederland die dit zo gezamenlijk doet en deze vernieuwende, actieve werkwijze doet recht aan onze inwoners. Het verslag wordt binnenkort aangeboden in de raad. Het geeft inzicht in knelpunten en concrete aanknopingspunten om de zorg te verbeteren. Hopelijk wordt deze werkwijze vervolgd zodat steeds meer inwoners de Middelburgse raad weten te vinden en andersom.

Deze column verscheen op 9 maart in De Faam

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.