Prinsjesdag blijkt zwarte voorbode

1 oktober 2010

Prinsjesdag blijkt zwarte voorbode

Petroesjka SterkDe Troonrede die Beatrix voorlas had dit jaar extra weinig om het lijf, veel mooie woorden en weinig visie. Dat waren we met vier kabinetten Balkenende wel gewend. Maar de bezuinigingen die gepresenteerd werden, worden terecht door Emile Roemer een voorbode genoemd van wat er komen gaat onder een kabinet van VVD, CDA en PVV.

Misschien dat de stemmers van deze partijen nu opschrikken en bij de Provinciale Staten toch voor een socialere uitkomst gaan... Dat zou mooi zijn want de Eerste Kamer kan de harde bezuinigingen op de kinderopvang, de hogere eigen bijdrage in de geestelijke gezondheidszorg en het verlies van koopkracht tegenhouden. De SP Statenleden die in maart volgend jaar gekozen worden, bepalen de samenstelling van die Eerste Kamer. Daarmee wordt het effect van de Provinciale Statenverkiezing, die minder aanspreken dan landelijke en gemeentelijke verkiezingen opeens een stuk belangrijker!

Opvallend in de troonrede is dat het Europees stabiliteitspact wordt geprezen terwijl iedereen die de krant leest weet dat Frankrijk en Duitsland zich er niet aan houden. Nederland perst zichzelf in een keurslijf om te voldoen aan de eisen van een minimaal begrotingstekort terwijl we Europees gezien geen slecht figuur slaan als het gaat om het opklimmen uit het dal van de crisis. En dan zijn we waar we als SP in de landelijke verkiezingen voor hebben gestreden: degenen die de crisis veroorzaakt hebben moeten nu gaan betalen.

Dankzij de commissie De Wit zijn we een eind in de goede richting. Andere partijen erkennen nu eindelijk dat bij banken en andere financile instellingen de moraal te laag en de bonussen te hoog waren. Dan zou daaruit ook een visie op het ontstane begrotingstekort moeten volgen. Maar nee, niet de banken maar de bijstandsmoeders gaan betalen. Wat is nu 1 euro per week, meneer Roemer merkte Andries Knevel smalend op. Typisch een opmerking van iemand die geen idee heeft dat er in een rijk land als Nederland ook armoede wordt geleden. Mensen die elke cent uit moeten tellen om rond te komen in het dure Nederland.

Jan Marijnissen beschrijft in zijn boek Tegenstemmen de mentaliteitsverandering van solidaire, sociaalbewuste Nederlanders die trots zijn op de verzorgingsstaat naar een Nederland van individuen die enkel voor het eigen gewin gaan. Als je het boek nog niet gelezen hebt, het is echt een aanrader, en als je het wel gelezen hebt: help de SP dan aan een flinke verkiezingswinst voor een solidair en sociaal Nederland.

Petroesjka Sterk