Aangedaan maar niet verslagen!

20 maart 2010

Aangedaan maar niet verslagen!

Tijdens de verkiezingen van 3 maart 2010 heeft de SP 2 zetels gehaald. Dat is er één minder dan in 2006. In totaal stemde 6,55% van de mensen in de gemeente Middelburg SP.

Er zijn verschillende oorzaken voor het verlies van één zetel. Een behoorlijk percentage stemmers weet te weinig van de lokale politiek af en laten hun stem afhangen van de landelijke politiek.

In 2006 zat de SP landelijk enorm in de lift als protestpartij. In één keer met 25 zetels de kamer in was fantastisch. Helaas wilde Balkenende en Bos niet meewerken aan een mooie coalitie met de SP. Veel stemmers waren teleurgesteld dat de SP niet kon gaan regeren en haakten af.

Ook het aftreden van Jan Marijnissen en het felle (maar oprechte) optreden van Agnes Kant werden veel genoemd tijdens gesprekken met mensen op straat als argument om geen SP te stemmen. Agnes heeft gemeend er verstandig aan te doen haar goede werk als fractieleider neer te moeten leggen.

Het bestuur van de afdeling betreurt dat en getuige de mails die binnenkwamen van leden, zijn we niet de enigen die er zo over denken. Maar we begrijpen en respecteren haar keuze, de enorme druk om Marijnissen op te volgen was te groot. Tenslotte was er nog de val van het zoveelste kabinet Balkenende dat de lokale politiek overschaduwde, jammer want het ging ons nu vooral toch om de lokale verkiezingen.

In 2006 kwamen onze drie raadsleden nieuw in de raad met een relatief kleine fractie, dan is het erg moeilijk om punten te scoren. We hebben goede ideeën en standpunten om Middelburg socialer en prettiger te maken, zoals u hebt kunnen lezen in ons verkiezingsprogramma en de verkiezingskrant.

Dan is het wel slikken als het vele werk dat de afgelopen vier jaar gedaan is, (nog) niet genoeg zoden aan de dijk zet om te winnen maar dat betekent natuurlijk niet dat we bij de pakken neer gaan zitten.

In bijna alle steden waar de SP mee deed bleef de partij steken op het aantal zetels dat ze in 2006 hadden gehaald of verloren één of twee zetels. Er waren ook wat uitschieters met winst. En nog beter nieuws is dat overal waar de SP nieuw meedeed zij met 1, 2 of zelfs 3 zetels de raad in gaat. Onze voorzichtige conclusie luidt dan ook; we hebben eigenlijk in elke stad en elk dorp een stabiele basis aan kiezers.

Onze afdeling gaat verder, de gemeenteraadsverkiezingen zijn achter de rug, wij verloren, ondanks de steun van vele leden, inzet van de fractie, het bestuur en de kerngroep, één zetel in de raad. Maar laat dat ons allemaal extra motiveren om de harten van de mensen te winnen, te laten zien dat we het beste alternatief zijn en onze idealen blijven staan.

Als je als motto hebt: "dien de mens" dan vind je de kracht om uit de allerdiepste dalen omhoog te klimmen. We gaan strijdbaarder dan ooit verder. Of dat nou is als lid van een coalitie of als oppositiepartij: we blijven keihard werken om van Middelburg een sociale stad te maken waar het voor iedereen goed leven is!

SP leden bedankt voor jullie steun en vertrouwen, we gaan ons voor Middelburg inzetten! Helpen jullie mee? Geef je dan nu op als actief lid voor de kerngroep, dan kunnen we samen bergen verzetten.

Petroesjka Sterk