De wijkagent voor heel Walcheren

6 maart 2015

De wijkagent voor heel Walcheren

De kaalslag van de landelijke politiek slaat aardig door. Zelfs het klassiek-liberale idee van de nachtwakersstaat, waarbij de overheid alleen nog verantwoordelijk is voor de veiligheid van de inwoners, is nu losgelaten door VVD-minister Ivo Opstelten.

Uit zijn plannen om 200 politiebureaus te sluiten, blijkt dat de overheid een loopje neemt met de veiligheid van inwoners.

Voor Middelburg verandert er weinig, we houden ons politiebureau achter de Houttuinen. Maar dit bureau zullen we straks moeten delen met Veere, Noord-Beveland of Borsele want deze bureaus verdwijnen of worden kleiner. Op papier lijkt dit te kloppen, elke regio krijgt één grote locatie. Maar nu de praktijk!

Vorige week werd bekend dat de politie bij spoedgevallen niet binnen 15 minuten op de juiste locatie is. In deze vier gemeenten was de politie gemiddeld in 27% van de spoedeisende gevallen te laat. Als je een inbreker op heterdaad betrapt, dan kan het meer dan 15 minuten duren voordat de politie arriveert, waardoor de daders kunnen vluchten.

Wat gebeurt er als je vervolgens de kleine politiebureaus in de omgeving van Middelburg sluit? De aanrijtijden lopen op, waardoor de politie vaker te laat aankomt. Ook de veiligheid van politiemensen komt in gevaar als ze te lang op versterking moeten wachten. En die versterking gaat ten koste van de bezetting, dus minder wijkagenten op straat en minder patrouilles. Ons politiebureau is dan misschien niet in gevaar, maar door deze bezuinigingsronde hebben we straks nog één wijkagent op Walcheren omdat de rest op andere locaties moet helpen.

Als de VVD-minister zijn liberale gedachtegoed in deze visie wil laten blijken, dan moet hij toch concluderen dat de veiligheid van inwoners juist gebaat is bij kleine lokale politiebureaus in alle dorpen en laat Middelburg dan zijn wijkagenten houden in de buurthuizen. Dicht bij de samenleving en zichtbaar op straat.

Deze column verscheen op 11 maart in De Faam

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.