Interview lijsttrekker: 'Politiek is een kwestie van kiezen'

20 februari 2014

Interview lijsttrekker: 'Politiek is een kwestie van kiezen'

“Miljoenen voor het verbouwen van het theater of de armoede in Middelburg bestrijden, dat is een kwestie van kiezen!'

'Middelburg stelde de afgelopen jaren compleet verkeerde prioriteiten' SP-lijsttrekker Jeroen van Dijen (30) is er duidelijk over: het moet heel anders gaan!

'In plaats van de armoede onder kinderen aan te pakken is er 6 miljoen euro bezuinigd op de bibliotheek, het schoolzwemmen en het Zeeuws Museum. Ondertussen wordt er wel 12,5 miljoen uitgegeven voor het verbou­wen van de schouwburg, wil de  gemeente de finish van een etappe in de Tour de France naar Middelburg halen en trok ze 25.000 euro extra uit voor de viering van Koningsdag in 2013. Er werd driftig grond aangekocht in de ijdele hoop bedrijventerreinen of nieuwbouwwijken uit de grond te stampen, zonder oog voor landschap en natuur, maar wel met ruim 100 miljoen euro schuld op het grondbedrijf als resultaat. Op de totale schuld betaalt Middelburg ruim 6 miljoen euro rente per jaar, waardoor er weer nieuwe bezuinigingen nodig zijn.’

Wat gaat er als eerste veranderen in  Middelburg als het aan de SP ligt? ‘Als eerste moet er werk gemaakt worden van armoedebestrijding en goede zorg op lokaal niveau. Zorgen voor de meest kwetsbare mensen zou voor iedere gemeente prioriteit nummer 1 moeten zijn. Wat ons betreft gaan we als gemeente de zorg zoveel mogelijk in de buurt organiseren en zelf inrichten. Geen dure managers en bedrijven inhuren, maar zelf een zorgorganisatie oprichten die dichtbij de mensen staat. Hierin bundelen we het WMO­loket en de huis­houdelijke, verzorgende en verpleegkundige hulp in zelfstandige teams. Deze teams zetten samen met de cliënt de best passende zorg op, met één aanspreekpunt per cliënt.’

En verder.... ‘Verder moet er een streep door prestigeprojecten zoals de Tour de France. We zijn niet tegen dit soort evenementen, maar als je ziet dat de gemeente miljoenen moet bezuinigen en er vanuit Den Haag nog veel zaken op ons afkomen, zoals de Jeugdzorg, dan is het niet verantwoord om nu met miljoenen te strooien. Overigens snap ik niet dat de gemeenteraad al deze bezuinigingen zonder slag of stoot aanvaardt. Budgetten worden enorm gekort en ik hoor niemand zich afvragen of we dat wel moeten accep­teren.’

Werk en wonen zijn van oudsher speerpunten van de SP.  Wat moet er op die terreinen in Middelburg gebeuren? ‘We gaan ingrijpen bij Orionis, de gecombi­neerde werkvoorziening, sociale dienst en kredietbank voor Walcheren. Ruim drie jaar  na de start van deze gemeenschappelijke regeling zijn er nog steeds problemen met de uitvoering. Mensen die ontslagen worden, in de bijstand komen en dan met behoud ­­van uitkering weer geplaatst worden bij het schoonmaakbedrijf waar ze ontslagen werden. Of mensen die 32 uur per week moeten werken als tegenprestatie voor hun uitkering. Daarom trekken wij de conclusie dat we de taken van Orionis weer zelf moeten uitvoeren, zodat we mensen in de bijstand weer kunnen opleiden naar echt werk voor een fatsoenlijk loon. En de sociale werk­plaats wordt weer een beschutte werkplek voor de mensen die dat echt nodig hebben!

Verder zorgen wij voor meer werk door huizen en gebouwen energiezuiniger te  maken. Nu al heeft een kwart van de huurders in Middelburg betalingsproblemen onder andere door hoge energierekeningen als gevolg van slechte isolatie. Hiermee slaan we twee vliegen in één klap: lagere kosten  voor huurders en meer werkgelegenheid in de bouw. Ook willen we de woningnood fors terugbrengen door leegstaande panden om te bouwen tot woningen.’

De afgelopen vier jaar zat de SP niet in de gemeenteraad van Middelburg. Heb je dan wel invloed? ‘Zeker. Vooral omdat de SP anders is dan de andere partijen. We zijn altijd actief, of we nu in de raad zitten of niet. Terwijl de gemeenteraad sprak over de bewoners, spraken en streden wij mét de bewoners. Zo hebben we in 2012 een onderzoek gedaan naar schimmel, asbest en achterstallig onderhoud in de Edelstenenbuurt, waardoor de buurt nu deels opgeknapt wordt. We hebben gestreden met de thuiszorgmedewerkers waar het kabinet 75 procent op wilde bezuinigen. Door deze druk is dat teruggebracht naar 40 procent. We stonden zij aan zij met de cliënten van Orionis, organiseerden acties en bijeenkomsten waar mensen hun verhaal konden doen. Misstanden als dreiging en intimidatie, of drie jaar moeten werken met behoud van uitkering om zogenaamd arbeidsritme op te doen, werden dankzij de SP naar buiten gebracht. We kaartten het ruimtegebrek bij de fietsenstalling bij het station aan en protesteerden tegen de deelname aan een feest van de Vereniging Nederlandse Gemeenten, kosten: 4000 euro exclusief vervoer en overnachting. Ook dienden we een burgerinitiatief in om armoede onder kinderen aan te pakken. We hebben zeker invloed gehad en met een sterke raadsfractie zal die invloed de komende jaren nog veel groter zijn.’

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.