h

Waar blijven die autos?

1 juli 2010

Waar blijven die autos?

In tegenstelling tot wat de titel misschien doet vermoeden wil de SP graag een binnenstad die zoveel mogelijk autovrij is. Druk autoverkeer en geraas door straten waar kinderen spelen blijft een bron van ergenis voor veel inwoners en het komt de gezondheid ook niet ten goede.
Vestingsstad Middelburg met haar kronkelende straatjes en scherpe hoeken is niet gebouwd voor doorgaand autoverkeer en de kruising met het kanaal door Walcheren en de spoorlijn zorgt voor veel ronkende auto's die geen meter vooruit komen. Gelukkig heeft de wethouder Verkeer dat ook door, althans op 23 juni sprak hij zich tijdens de informatiemarkt nadrukkelijk uit voor een autoluwe binnenstad.

De afgelopen twintig jaar heeft Middelburg dan ook wel werk gemaakt van een rondweg om Middelburg heen. Doorgaand verkeer dat niet naar Middelburg wil, maar naar de omringende dorpen en steden hoeft zich dankzij de N57 niet meer door de binnenstad te wurmen. Wat dat betreft is deze weg als een aderlating voor onze stad. Maar toeristen en bezoekers zullen deze nieuwe weg ook gebruiken om snel en doelmatig naar Middelburg te reizen. Omdat er op deze route geen sprake is van een brug over het kanaal door Walcheren of een spoorbrug is een continue doorstroom gegarandeerd. De verwachting is dan ook dat een groot deel van het autoverkeer dat Middelburg wil bezoeken, deze nieuwe weg zal gebruiken. Maar die mensen moeten hun auto wel ergens kunnen parkeren.

De wethouder gaf al eerder aan dat een parkeergarage aan de N57 niet de opbrengsten geeft die het kost om hem te bouwen. Kort gezegd; een parkeergarage is te duur. Er wordt nu eerst ingezet op extra parkeerplaatsen aan de oost-rand van Middelburg. Vanaf de afrit van de N57 waar het nieuwe kantoor van Delta moet verrijzen ( met parkeerplaatsen ) tot en met de Rotterdamse Kaai zal er gezocht worden naar ruimte om parkeerplaatsen te maken. Dit gaat dan wel telkens over slechts enkele parkeervakken want de ruimte is beperkt.

Iedereen die geen plekje kan vinden op een van deze parkeerplaatsen zal noodgedwongen verder de stad in moeten. Het damplein, walplein, plein 1940, de nieuwe schouwburg of n van de parkeergarages aan de westzijde van de stad zijn dan allemaal mogelijke opties. Daarmee wordt de binnenstad helaas niet autoluw, want deze auto's moeten allemaal zoeken naar een vrij plekje. Vooral de huidige parkeerpleinen waar niet meer dan 30 auto passen zorgen op die manier voor een enorme toename in het zoekverkeer, want zodra een parkeerplaats vol is gaan bezoekers verder kijken.

Een langetermijnoplossing die wel rendabel zou zijn volgens de wethouder, zijn woningen in het voormalige industrieterrein van Ramsburg. Wanneer deze woningen gebouwd worden weet nog niemand maar als de woningen bovenop een parkeerkelder komen, zou het hele plan wel genoeg winst opleveren om de parkeerkelder haalbaar te maken.
Maar de openstelling van de N57 nadert snel en iedereen weet dat een bouwplan soms wel tientallen jaren kan duren, het meest treffende voorbeeld is de bouwput aan de Zuidsingel.

In afwachting van deze oplossing zou het college er goed aan doen om te zoeken naar een locatie waar voldoende plek is voor bezoekers die naar de binnenstad willen zonder dat er een toename komt van het zoekverkeer in de binnenstad. Wanneer je kijkt naar de dichtstbijzijnde parkeerkelder vanaf de N57, dan komt onmiddelijk de parkeergarage onder het stadskantoor in beeld. Deze parkeergarage, die grotendeels van de tijd leegstaat, ligt op een steenworp afstand van de binnenstad en ligt bovendien vlakbij het busstation.

Overigens is de parkeergarage onder het stadskantoor niet de enige locatie die met tegenvallende bezoekers te maken heeft. Alle grote parkeerkelders aan de randen van de stad worden sinds 2008 steeds minder gebruikt. Daarmee komen ook de parkeerinkomsten van de gemeente onder druk te staan. De kleinere plaatsen in de binnenstad hebben veel meer bezoekers, maar dat kan ook komen doordat deze een maximale parkeertijd hebben. Dit werkt opnieuw het zoekverkeer in de hand, zodra iemand vertrekt staan er 3 wachtende auto's te vechten voor de vrijgekomen plek.

Wat de SP betreft liggen hier wel gouden kansen voor het bestuur van de gemeente. De parkeergarages zijn ooit gebouwd en kunnen weinig ander nut dienen dan het herbergen van auto's. De kleine pleintjes met hun karaktistieke trekken en de vele parkeervakken op het maaiveld zijn schaarse ruimte in een stad die zoekt naar een goede combinatie van werken, leven en vervoer.

Als wij de parkeerplaatsen boven de grond verwijderen en die ruimte gebruiken voor groene recreatie en toerisme maken we de stad leefbaarder.
Als we de pleinen weer gebruiken voor markten, fietsparkeren, terrasjes en mogelijk zelf kleine festivals dan stimuleert dat de lokale economie.
Als we dus simpelweg auto's verplichten om gebruik te maken van de leegstaande garages en hen goed verwijzen naar de dichtstbijzijnde garage, dan hebben bezoekers, ondernemers, bestuur en bewoners allemaal profijt van een stad die kiest voor doeltreffend verkeer boven dolend verkeer.

U bent hier