Het was een geweldige campagne

10 maart 2010

Het was een geweldige campagne

Het zal niemand ontgaan zijn, de SP Middelburg heeft bergen werk verzet in de afgelopen campagne.

Het schrijven van een verkiezingsprogramma, het organiseren van de ledenvergaderingen, het aanleveren van teksten voor het verkiezingsmateriaal, voorbereiden en deelnemen aan dertien debatten in totaal, onze Valentijnsactie, bijdrages maken voor stemwijzers en kranten, de verkiezingsmarkt op 27 februari en natuurlijk het huis-aan-huis verspreiden van de verkiezingskrant waren niet mogelijk geweest zonder de inzet van alle vrijwilligers, iedereen heel erg bedankt !

Exact een week voor de verkiezingen kwam de afdeling bovendien met een protestbord bij de bouwput aan de Noordsingel. De SP vroeg aandacht voor het braakliggende terrein waar al bijna 5 jaar niet meer gebouwd wordt.

De burgemeester en wethouders waren daar minder blij mee, zij lieten het bord dan ook verwijderen en dreigden met een boete. Later bleek dat het bord staat op het terrein van de Walcherse Bouw Unie, de grond is dus niet eigendom van de gemeente Middelburg. Dat betekent ook dat de gemeente het bord niet had mogen weghalen.

De laatste dagen voor de verkiezingen waren ook het meest hectisch, kaartjes aan de deuren hangen met een elastiekje, de internet pagina bijwerken en natuurlijk alle campagnefilmpjes bewerken en op internet plaatsen.

Woensdagavond was het dan zover, om 20.00 uur sloten de stembussen. Opgetogen gingen veel leden van de SP naar de uitslagenavond in het Stadhuis. De studenten van de Roosevelt Aacademie hadden bij verschillende stembureaus gepolst wat de uiteindelijke uitslag zou worden. Het resultaat was een behoorlijke schok, de SP zou volgens hen slechts 1 zetel overhouden!

Nadat de stemmen geteld waren kwam de SP uit op 2 zetels, 1 minder dan in 2006. Natuurlijk hadden we op meer gehoopt maar we gaan ons nu extra inzetten om bij de aankomende verkiezingen voor de Tweede Kamer een beter resultaat te halen.

Nu de stofwolken van de verkiezingen zijn opgetrokken is de tijd aangebroken om eens goed te kijken naar de behaalde resultaten. In Middelburg is de SP van 9,16% naar 6,55% gedaald. Vergeleken met de uitslag met de andere gemeenten waar de SP mee heeft gedaan scoort Middelburg daarmee net onder het landelijk gemiddelde.

De verkiezingsuitslag is in vrijwel alle gemeenten, ook in Middelburg, sterk beïnvloed door de groei van lokale partijen en de herrijzenis van D66. Verder speelden de ontwikkelingen in de landelijke politiek een belangrijke rol. Binnen Middelburg heeft de SP helaas in vrijwel alle stemdistricten verlies geleden.

Wanneer gekeken wordt naar het aantal behaalde stemmen in Middelburg, dan scoort de SP net als in 2006 het hoogst in de binnenstad, Nieuw Middelburg en Stromenwijk. Ook de Griffioen scoort hoog, met name de bomenbuurt, en verder de buurt van de medes en Meanderhof.

De buurten waar we het meest hebben verloren zijn Sint Laurens, Arnemuiden en het gebied langs de Schroeweg (inclusief de Edelstenenbuurt). In Sint Laurens en Arnemuiden scoorden we in 2006 ook al laag. In de Griffioen, de omgeving Breeweg/’t Zanddorp en bepaalde delen van de binnenstad zijn we het minst
gedaald en in bepaalde gevallen even groot gebleven. In de binnenstad heeft het stadspark een grote rol gespeeld bij het stemgedrag.

Helaas is dit niet vertaald in stemmenwinst voor de SP, maar zijn deze stemmen naar GroenLinks gegaan (in de omgeving van het Molenwater is GroenLinks met meer dan 8 % gestegen en haalde daarmee meer dan 20 % van de stemmen).

Alhoewel we dit GroenLinks meer gunnen dan de meeste andere partijen is dit toch een bittere pil, gezien de tijd en moeite die onze vrijwilligers in het verleden in de actie Stadspark gestoken hebben.