SP succes: kritische vragen en vervolg van de hoorzitting zorg

10 mei 2016

SP succes: kritische vragen en vervolg van de hoorzitting zorg

In september vorig jaar werd een vernieuwend initiatiefvoorstel van de SP om een hoorzitting over de zorg te organiseren raadsbreed gesteund. We wilden dat de hele raad meer zicht zou krijgen op de praktijkervaringen die inmiddels zijn opgedaan op het gebied van de zorg. Als gemeente hebben we er immers extra taken bij gekregen: de jeugdzorg, de dagbesteding en de participatiewet.

Hiervoor was in de vorige raadsperiode een beleidsplan opgesteld. Onze vraag was eigenlijk: werkt het plan? De opdracht aan de raad was: ga dat met elkaar onderzoeken door (zoals het echte volksvertegenwoordigers betaamt) actief in gesprek te gaan met de deskundigen. Niet alleen de managers maar vooral de cliënten die zorg nodig hebben en belangenbehartigers.

Uit die gesprekken volgden 6 aandachtspunten die volgens onze fractie snel aangepakt of op z’n minst verduidelijkt moesten worden. Eén van de knelpunten was dat ouders van kinderen met een psychiatrische behandeling betwijfelden of er bij Porthos voldoende deskundigheid is om een keukentafelgesprek aan te gaan en of de medische gegevens veilig zouden zijn.

Ouders hadden ervaren dat ze niet wisten wie er tegenover hen zat. Medewerkers van Porthos vertelden niet welke opleiding en ervaring zij hadden. Dat is vervelend omdat je wel afhankelijk bent van het oordeel van Porthos of je zorg erkend wordt. Er werd zelfs niet zoiets eenvoudigs als een visitekaartje afgegeven. Daarnaast was onduidelijk naar wie de informatie gaat en wie er toegang heeft. Dit werd niet uitgelegd. Ook werd niet duidelijk verteld wie er gaat beslissen welke hulp hun kind behoudt.

De raadsleden die deelnamen aan de gesprekken hadden de afspraak dat eerst het rapport van de hoorzitting gepresenteerd zou worden en er in de volgende commissie over gesproken zou worden. Dat zou de commissie van april zijn. Omdat raadslid Petroesjka Sterk eind februari al benadrukt had dat de visie van het college niet te lang op zich mocht laten wachten was de teleurstelling groot toen de wethouder met de mededeling kwam dat niet helder was wat onze precieze vragen waren.

Sterk: “Ik heb toen aangedrongen om snel onze vragen SMART te formuleren waarna we in gesprek zouden kunnen met wethouder Szarafinski om de vragen eventueel toe te lichten. Omdat een aantal raadsleden aan kwamen met het voorstel om pas na de meivakantie aan de slag te gaan met het opstellen van vragen terwijl ik hen al een kant en klare opzet had gestuurd heb ik een motie gemaakt voor de raad van april over privacy.” Die motie werd gesteund door CDA en D66 maar alle andere partijen vielen over de SP heen onder het mom dat dit geen samenwerking was en we nou net zo leuk bezig waren. Sterk: “Woedend was ik, we zitten toch niet in de raad voor het gezellige samenwerken, we zitten er toch om problemen op te lossen?” De motie werd verworpen.

Nog geen week later heeft Omroep Zeeland een item over precies dit onderwerp. Gelijk zijn er in overleg met CDA en D66 schriftelijke vragen opgesteld en dit maal werden ze mee ingediend door alle andere partijen op de PvdA na. Die noemde dit hijgerig! Sterk; “Er waren nieuwe feiten aan het licht gekomen, in tegenstelling tot wat de wethouder beweerde werd er expliciet door een medewerker van Porthos gevraagd naar het medisch dossier om te kijken of de psychiatrische zorg anders en beter kon. Daar zit het probleem, Porthos de regie laten voeren om een gezin te versterken is prima maar ze moeten niet op de stoel van de zorgprofessional/behandelaar gaan zitten als ze geen kennis van zaken hebben/niet gekwalificeerd zijn en ouders tevreden zijn over de behandeling omdat de behandeldoelen worden behaald. Geen enkele andere Zeeuwse gemeente, buiten de Walcherse gemeenten, doet dat!”

Het is een beetje bitter dat alle andere fracties opeens de urgentie zagen nu er een item op het landelijk nieuws was terwijl ze een week daarvoor onze motie wegstemden. Maar waar het om gaat is dat dit onderwerp op de agenda staat.

Het is ook geen gering SP-succes dat ons initiatiefvoorstel een vervolg krijgt, we gaan binnenkort in gesprek met 25 mensen van de werkvloer, mantelzorgers en medewerkers van Porthos. Sterk: “Een goede voorbereiding is van belang maar leerpunt is dat ik niet alleen oplet dat het tempo er in gehouden wordt maar er ook goede afspraken worden gemaakt wanneer zaken afgerond dienen te zijn.”