Altijd campagnetijd

16 maart 2011

Altijd campagnetijd

Inmiddels is het 16 maart, de verkiezingen zijn achter de rug. Tijd om de balans op te maken en vooral alle leden te bedanken voor hun onvermoeibare inzet. Na 2 campagnes, 2 congressen, 2 regioconferenties en 3 ledenvergaderingen binnen een jaar, zou je kunnen denken dat de rek er wel een beetje uit is. Maar dan toch niet bij onze afdeling!

Er zijn 10.000 verkiezingskranten en 10.000 folders huis aan huis bezorgd in weer en wind. We hebben door heel Zeeland alle andere afdelingen geholpen tijdens de campagne en andersom kwamen leden van andere afdelingen naar Middelburg.

Lijsttrekker Ger van Unen toonde het sociale gezicht van de SP tijdens “Stemmenjacht”. Vooral de scène op de zeepkist was een schoolvoorbeeld van waar de SP voor staat: niet meteen je eigen gelijk willen verkondigen, maar mensen eerst zelf vragen hoe ze bijvoorbeeld over de ziekenhuiskwestie denken, mensen serieus nemen daar gaat het om!

In Middelburg heeft de SP 10% van de stemmen gehaald. Dat is weliswaar 4,2 % minder dan bij de vorige Statenverkiezingen maar 0,9 % meer dan bij de landelijke verkiezingen van juni 2010 terwijl de Provinciale Staten verkiezingen voor de SP gemiddeld genomen altijd wat lager uitvallen. We zitten dus in de stijgende lijn.

Complimenten voor Emile Roemer en Tiny Kox, want deze mensen hebben hard geknokt voor de eerste kamer. Maar laten we niet vergeten dat Ger tijdens de campagnedebatten en nu ook in de Statenfractie gesteund wordt door 2 kanjers Roland van Tilborg en Jeroen van Dijen. Zij hebben niet alleen een goede campagne gevoerd maar gaan nu in de Staten voor vuurwerk zorgen! Daar kunnen ze alle steun van de afdelingen bij gebruiken.

De grootste dank gaat natuurlijk uit naar alle leden die hebben geholpen om van de campagne een succes te maken. Posters plakken, folderen, buurten in de buurt, de straat op, zichtbaar en aanspreekbaar zijn. Dat is de basis en die basis is goud waard. Ook de inzet van de kerngroep en het bestuur voor o.a. de postbodes en de werknemers van de sociale werkplaatsen, tijdens het afgelopen jaar, geeft kiezers vertrouwen dat we ons inzetten voor een sociaal Nederland.

Wat we niet gaan doen is op het pluche zitten en 4 jaar lang vanuit de ivoren toren meebeslissen over Zeeland. We blijven midden in de samenleving staan, voor onze afdeling is het gewoon altijd campagne.

De eerste actie tegen het bezuinigingsplan op het schoolzwemmen is dankzij Daniël alweer in werking gezet. Hopelijk inspireert dit tot vele volgende acties.
Wilt u helpen, meldt u aan voor onze kerngroep.

Met vriendelijke groet, namens het bestuur,
Petroesjka Sterk