Uitverkoop

19 september 2013

Uitverkoop

‘De snelste manier om kwijt te raken wat we hebben, is door er krampachtig aan vast te houden.’ Dit zei premier Rutte tijdens een toespraak in Amsterdam. Maar er is toch wel een nog snellere manier te bedenken?

Een aantal nieuwsberichten die onlangs verschenen kunnen hier misschien licht op werpen. Onder leiding van de Paarse kabinetten is in 1998 de energiemarkt voor grootverbruikers geliberaliseerd, in 2003 volgde de markt voor de kleinverbruikers. De bestuursvoorzitter van Eneco gaf onlangs in de krant aan dat de privatisering volgens hem haar doel voorbijgeschoten is.

Hij riep de overheid op om haar verantwoordelijkheid te nemen en te voorkomen dat Nederlandse elektriciteitsbedrijven een speelbal worden van investeerders. En niet voor niets; Nuon en Essent zijn inmiddels al in buitenlandse handen.

In augustus verscheen een artikel in de krant over KPN. Dit bedrijf dreigt overgenomen te worden door een bedrijf van de Mexicaanse miljardair Carlos Slim. Er is geen wetgeving om een overname te verbieden. En onlangs werd bekend dat het afvalverwerkingsbedrijf AVR in Chinese handen kan komen. De Europese Commissie heeft onlangs aangegeven geen bezwaren te hebben tegen een overname.

En zo komen sectoren en bedrijven die van wezenlijk belang zijn voor de Nederlandse samenleving één voor één in buitenlandse handen terecht. Een Duits, Zweeds, Mexicaans of Chinees bedrijf kan bij wijze van spreken besluiten om geen stroom meer te leveren, het telefoonnet plat te leggen of de afvalverwerking stil te leggen. Zijn deze bedrijven dan allemaal in buitenlandse handen terechtgekomen omdat we zo krampachtig hebben geprobeerd ze te behouden?

Al lang geleden hebben neoliberale partijen een veel efficientere manier gevonden om kwijt te raken wat we hebben, namelijk privatisering of, zoals het ook wel wordt genoemd, vermarkting. Of, nog simpeler gezegd, totale uitverkoop.

Het volgende staatsbedrijf dat verkocht zal worden is ABN Amro. Volgens hoogleraar bankwezen in Tilburg Harald Benink brengt de verkoop door de slechte economische situatie momenteel niet meer dan 10 tot 20 miljard op.

“Verkoop nu is niet de goede keuze”,aldus Benink. De PvdA wil de bank nog niet verkopen, maar onder druk van de VVD is de verkoop van de bank in het verkiezingsprogramma opgenomen.

Rutte’s stelling hoeft niet eens zo heel veel aangepast te worden om deze toch kloppend te krijgen. De nieuwe stelling wordt dan: ‘De snelste manier om voor weinig geld kwijt te raken wat we hebben, is door er krampachtig vanaf te willen’.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.