Stijgend verzet tegen nieuwe kerncentrale

10 juni 2010

Stijgend verzet tegen nieuwe kerncentrale

Op 4 juni organiseerde het Zeeuws comit "Borssele 2, Nee" waar ook de zeeuwse afdelingen van de SP in vertegenwoordigd zijn, een eerste demonstratie op het Abdijplein van Middelburg. Op dat moment vergaderde namelijk de Provinciale Staten van Zeeland, die voor 50% aandeelhouder zijn van Energiebedrijf Delta. Als aandeelhouder kunnen zij veel druk uitoefenen op het beleid van Delta. Zeker 50 demonstranten lieten hun onvrede en verontrusting blijken tegenover de Staten.

Op deze stralende middag nam Gedeputeerde Wiersma de eerste actieposter in ontvangst van het comit, vergezeld met zonnebloemen. Verdere sprekers waren Marieke van Riet (onderzoekster uraniumwinning in Zuid Afrika), dhr van Waveren (waarnemer namens de Commisaris van de Koningin Karla Peijs ), dhr Vogelaar ( Statenfractie VVD ), dhr Harpe (Statenfractie GroenLinks) en Jan Louwerse over duurzame energie-opwekking. Tussendoor werd gezorgd voor muzikale omlijsting door Tijl Damen, die speciaal voor dit protest 2 nummers had gecomponeerd.

Na afloop kreeg de demonstratie nog een staartje; De Partij voor Zeeland (PvZ) stelde zaterdag 5 juni in een brief dat de gedeputeerde niet genoeg afstand nam van het standpunt van de demonstranten, terwijl het college (waarvan de gedeputeerde onderdeel is) al eerder besloten heeft om in te zetten op kernenergie. Overigens is de PvZ een zeer fel voorstander van kernenergie.

Dit verslag werd eerder gepubliceerd op de website van Zeeuws comit "Borssele2, Nee"