SP en bewoners blij met snelle aanpak Edelstenenbuurt

26 september 2012

SP en bewoners blij met snelle aanpak Edelstenenbuurt

Woningbouwcorporatie Woongoed gaat snel aan de slag om de grote problemen met vocht en schimmel te verhelpen. Dat bleek vanavond tijdens een avond voor de bewoners van één van de deelcomplexen.

Tijdens een buurtbezoek van de SP in januari van dit jaar bleek dat veel bewoners van de Edelstenenbuurt klachten hebben over schimmel, vocht en gebrekkige ventilatie. Daarop startte de politieke partij een enquête in deze buurt. De problemen bleken zo groot dat er in juni een kritisch rapport gepresenteerd werd met de titel “Edelstenenbuurt: een juweel zonder glans”.

Voorzitter Petroesjka Sterk: “Landelijke cijfers spreken over 9 % van het woningenbestand dat last heeft van schimmel, hier was sprake van 63 % van de woningen. Dan weet je dat er iets structureel mis is. Daarnaast kampte een deel van de woningen met verweerde asbestdaken en waren er zorgelijke cijfers over het onderhoud en de klachtafwikkeling van Woongoed.”

Woongoed erkende de problemen en heeft samen met onafhankelijke experts op het gebied van asbest en vocht gezocht naar oplossingen. Komende winter wordt in een proefwoning gekeken of de aangedragen oplossingen ook daadwerkelijk voldoende zijn. Het gaat dan onder andere om het plaatsen van dubbelglas, vervanging van verrotte kozijnen en mechanische ventilatie in badkamer, keuken en toilet. De woningen met asbest worden aangepakt, er komt nieuwe dakbedekking, platen en afvoerpijpen op het dak worden vervangen.

De daadwerkelijke aanpak van de wijk staat gepland in april 2013, zodat de bevindingen uit de proefwoning meegenomen kunnen worden in het resultaat. Hiermee wordt ook vermeden dat de renovatie door sneeuw en vorst tijdelijk stilgelegd moet worden.

De SP zal de ontwikkelingen blijven volgen. “Zoals het plan er nu uit ziet, gaat Woongoed voortvarend te werk en dat hebben de bewoners meer dan verdiend. Die waren het vertrouwen behoorlijk verloren.” Aldus Sterk.

PZC: Asbestdaken weg uit Edelstenenbuurt Middelburg
Omroep Zeeland: Huizen Middelburg worden opgeknapt