Financiële problemen voor chronisch zieken en gehandicapten

11 maart 2016

Financiële problemen voor chronisch zieken en gehandicapten

De SP fractie heeft schriftelijke vragen gesteld over de financiële problemen van chronisch zieken en gehandicapten.

Raadslid Petroesjka Sterk: “Wij zien mensen door alle bezuinigingen nu echt verzuipen. Het is de stapeling van kosten die de situatie in de praktijk onleefbaar maakt. Mensen die al jaren door chronische ziekte of handicap op het bestaansminimum leven en geen uitzicht hebben op een verbetering van de inkomsten omdat ze niet kunnen werken, trekken het niet meer. De rek is er uit”.

Toen de nota armoedebeleid in de raad besproken heeft het college toegezegd dat Orionis zou kijken naar alle levensgebieden en pro-actief zou handelen als mensen zich voor bijzondere bijstand melden. Sterk: “Wat we nu zien is dat het zogenaamde “maatwerk”, willekeur aan het worden is. Het is erg om te merken dat mensen door telefonisten van Orionis al nul op rekest krijgen zonder hun situatie toe te hebben kunnen lichten. Het gaat mijn pet helemaal te boven omdat jaar na jaar geld overbleef van het armoedebeleid. Daarnaast wordt duidelijk dat de bijstand voor mensen met een chronische ziekte of handicap, zonder perspectief op werk echt veel te laag is”.

Schrikbarend is dat de kosten voor voortgezet onderwijs enorm hoog zijn. De financiële omstandigheden van de ouders hebben nu invloed op de schoolkeuze voor het voortgezet onderwijs in plaats van het intelligentieniveau van het kind. Voor de Twee Talige Onderwijsrichting van het VWO zijn de kosten voor eerste jaar per leerling € 617! Maar ook voor het VMBO kun je al 400 euro per jaar kwijt zijn. Leerlingen moeten bijvoorbeeld via school een eigen IPad aanschaffen. Als er in het vierde jaar een uitwisselingsproject of schoolreis op het programma staat, worden de kosten nog hoger. Daar komen tussendoor nog kosten bij voor aps die door school verplicht worden gesteld om aan te schaffen en van 3,- tot 10,- kunnen variëren. Als je al jaren rond moet komen van een minimum leefgeld per maand voor je gezin, dan zijn deze bedragen al grote kosten.

Bij Stichting Leergeld is door een tekort aan financiële middelen de geldkraan tijdelijk dicht en men kan pas in mei uitsluitsel geven. Voor ouders van schoolgaande kinderen die dit jaar naar het voortgezet onderwijs gaan is dat een grote onzekerheid. Sterk: “Wat we merken is dat de voortdurende onzekerheid, enorme stress oplevert. Voor een familie waarvan beide ouders chronisch ziek zijn en die elke dag bezig is om financieel te overleven om maar niet in de schulden te belanden is het geestelijk echt zwaar. Zeker als men geconfronteerd wordt met regels en wetgeving vanuit de landelijke en lokale overheid die regelmatig veranderen. Dan is drie weken wachten op een afspraak om meer zekerheid te krijgen of hun dochter wel naar het VWO kan heel lang. Ik heb er alle begrip voor dat een afspraak maken met twee verschillende instanties lastig is maar onze fractie wil dat er meer tempo gemaakt gaat worden”.

Voor de SP is het duidelijk dat er iets moet gebeuren. Er zijn allerlei maatregels en voorzieningen afgeschaft zoals de WTCG, het eigen risico wordt elk jaar verhoogd, de heffingskorting gaat naar beneden, kosten stapelen zich voor chronisch zieken op. Er zal ook een signaal moeten naar de landelijke overheid dat we, als we door blijven gaan met dit beleid, voor hogere kosten komen te staan als samenleving. Meer ontwrichte gezinnen, geestelijke nood en onvoldoende ontplooiing van kinderen wiens ouders de schoolkosten niet meer kunnen betalen.