SP succes: armoede actief aanpakken met kansenkaart

11 oktober 2015

SP succes: armoede actief aanpakken met kansenkaart

“Eindelijk wordt er actie ondernomen”, zegt SP-raadslid Petroesjka Sterk, zichtbaar opgelucht. “We roepen al sinds we in de raad zitten om een actief armoedebeleid, maar alles moet afgestemd worden met de andere Walcherse gemeenten en dat levert enorme vertraging op.”

Veel gezinnen komen buiten hun schuld onder de armoedegrens en het kan iedereen overkomen. De gevolgen zijn vaak heel ingrijpend; gezonde maaltijden, schoolreisjes of reiskosten zijn onbetaalbaar, een fietsband vervangen is al een enorme kostenpost als je van 50 euro per week boodschappen moet doen.

Volgens cijfers van de Huurdersvereniging Middelburg (HVM) zit 33% van de huishoudens onder de armoedegrens en volgens CBS groeit 12% van de kinderen in Middelburg op in een gezin dat onder de armoedegrens zit.

Toch houdt de gemeente elk jaar meer dan 300.000 euro over op het fonds om armoede te bestrijden. Dat betekent dat mensen die wel in aanmerking komen voor ondersteuning, daar lang niet altijd ook gebruik van maken.

“De SP spreekt vaak gezinnen die elk dubbeltje moeten omdraaien, dat is geen gemakkelijk onderwerp want inkomen is toch nog vaak een taboe en mensen hebben ook hun trots”, vertelt Sterk. “Ze willen vaak niet zielig gevonden worden, want zo voelen ze zichzelf in eerste instantie niet. Daarnaast bestaat ook de vrees om het achteraf te moeten terugbetalen of dat ze niet willen teren op andermans kosten.”

De kansenkaart kan helpen om mensen te wijzen op hun rechten en wordt huis-aan-huis bezorgd. Ook gaan hulpverlenende instanties, zoals Orionis, Porthos, huisartsen, zorginstellingen en scholen de kaart gebruiken als checklist als ze vermoeden dat iemand de eindjes niet meer aan elkaar kan knopen. Daarnaast zal de kansenkaart twee keer per jaar in De Bode en De Faam worden geplaatst.