Eindelijk aandacht kinderarmoede

23 december 2014

Eindelijk aandacht kinderarmoede

Foto: SP Middelburg / Foto van de actie Stop kinderarmoede in december 2012

In december 2012 vroeg SP Middelburg via een burgerinitiatief  al aandacht in de gemeenteraad voor het probleem van kinderarmoede. Maandag 15 december 2014, twee jaar later was het dan zo ver: brede erkenning en steun voor het door de SP ingediende kindpakket.

Raadslid Petroesjka Sterk hield een vurig pleidooi: “Dat er in onze gemeente 1100 kinderen opgroeien in een gezin dat leeft onder de armoedegrens terwijl er tegelijkertijd sprake is van een overschot op het budget binnen het armoedebeleid, is welbeschouwd absurd."

"Dit voorstel geeft eenvoudig aan waar we moeten beginnen om kinderen te helpen:

1.    Maatregels ter ondersteuning moeten duidelijk op een rijtje staan in folders en op de websites van Orionis en Porthos

2.    Medewerkers van de wijkteams en van Porthos moeten op de hoogte zijn van alle mogelijkheden

3.    Er moet snel en efficiënt gehandeld worden: als een ouder, kind of hulpverlener een vorm van ondersteuning aanvraagt moet onderzocht worden wat er nog meer nodig is.

Sterk benadrukte in haar betoog dat van belang is dat er niet over maar met de kinderen te gepraat wordt. Zij weten wat er nodig is. Ze besloot met de woorden: “Als we dit amendement aannemen is dat een belangrijke erkenning, voor de kinderen en hun omgeving. Erkenning van een probleem is de eerste stap naar een oplossing, niets doen is geen optie!”

Dankzij de brede steun in de gemeenteraad is nu het college aan zet om de woorden om te zetten in daden. “We zijn de eerste Zeeuwse gemeente die het kindpakket zoals geformuleerd door de Kinderombudsman in gaat zetten, hopelijk gaan er meer gemeenten volgen. Hierbij stopt het wat de SP-fractie niet, we gaan elk debat met de raad aan om duidelijk te maken dat armoede aan je vreet en daarom met alle middelen die de gemeente tot haar beschikking heeft bestreden moet worden”, aldus het SP-raadslid.