SP Succes: Behoud consultatiebureaus

9 juli 2014

SP Succes: Behoud consultatiebureaus

“Overal in de zorg wordt flink gesnoeid. Maar de dreigende sluiting van consultatiebureaus is de meest onzinnige bezuiniging die we tot nu toe hebben gehoord”, aldus raadslid Petroesjka Sterk.

“Preventie is niet alleen een belangrijk onderdeel van het wettelijke takenpakket van de GGD, maar bespaart op termijn heel veel zorgkosten."

"Consultatiebureaus spelen hier een onmisbare rol in als het gaat om laagdrempelige signalering die het vroegtijdig inzetten van preventieve hulp mogelijk maakt. De kennis van deze medewerkers mag absoluut niet verloren gaan, zij zijn een schakel naar ouders als er vragen zijn op het gebied van voeding, nachtrust en fysieke ontwikkeling. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurt als dit weg valt, dit is zo belangrijk voor ouders”.

De SP heeft daarom met CDA, PvdA en LPM een motie ingediend waarbij de partijen het college opdragen om zich sterk te maken voor het behouden van consultatiebureaus op Walcheren. Deze motie werd aangenomen met een ruime meerderheid, alleen de ChristenUnie en D66-raadslid Ad van de Kreeke stemden tegen.

"Natuurlijk blijft de SP nu wel vinger aan de pols houden, zodat de consultatiebureaus blijven bestaan", aldus Petroesjka Sterk.