Politieke partijen unaniem tegen verhuurdersheffing

28 maart 2014

Politieke partijen unaniem tegen verhuurdersheffing

Bijna een kwart van de huurders in Middelburg leeft onder de armoedegrens. Dat is de conclusie uit onderzoek van Huurders Vereniging Middelburg en Woonbond.

"Een vreselijke uitkomst", zegt SP fractievoorzitter Jeroen van Dijen. "Maar het kwam voor de SP niet als verrassing. We hebben al eerder onderzoek gedaan en daaruit blijkt dat maar liefst 1800 huishoudens in Middelburg onder de armoedegrens zitten, waarvan 1100 kinderen."

De Huurdersvereniging constateert dat er 2 oorzaken zijn: een daling of gelijkblijven van het inkomen en een huurstijging van 4% door de verhuurdersheffing die het kabinet van PvdA en VVD ingevoerd heeft.  Daarom roepen zij met een petitie de Eerste en Tweede Kamer op om 'de desastreuze gevolgen nu al onder ogen te zien'.

Van Dijen: "Het blijkt dat de verhuurdersheffing gewoon een huurdersheffing is geworden want woningbouwcooperaties leggen de rekening bij de huurders neer! Dat is precies waar de SP in de Tweede Kamer al voor gewaarschuwd heeft. Ik ben dan ook blij dat de politieke partijen in Middelburg meer lef tonen dan hun partijgenoten in Den Haag."

Alle politieke partijen tekenden de petitie van de HVM.