“Niemand moet in de vrieskou buiten slapen”

21 februari 2014

“Niemand moet in de vrieskou buiten slapen”

Er moeten meer nachtopvangplaatsen voor dak- en thuislozen komen en de doorstroom naar zelfstandig wonen moet veel sneller. De Middelburgse SP heeft dat verzocht in een brief aan het college van burgemeester en wethouders. Directe aanleiding voor de brief is het bezoek dat een aantal SP-leden afgelopen maand aan het Witte Huis in Vlissingen bracht.

"Op Facebook werd een oproep gedaan om dekens in te zamelen voor de nachtopvang van dak- en thuislozen", vertelt lijsttrekker Jeroen van Dijen. “En dat hebben we gedaan.”

Na het overhandigen van de ingezamelde dekens, kregen de leden een rondleiding door het gebouw aan de Hendrikstraat in Vlissingen waar het erg druk was. "De inloop voor de nachtopvang is net begonnen, dan is het altijd hectisch hier", verontschuldigde Richard Wolf, hoofd Witte Huis, zich. "Vanaf zes uur 's avonds kunnen mensen zich aanmelden voor de nachtopvang, spullen wassen en een warme maaltijd eten."

In de nachtopvang heeft het Witte Huis plek voor tien mensen. Dat betekent dat mensen die dakloos zijn, soms toch buiten moeten slapen. Alleen wanneer de temperatuur onder het vriespunt komt, of de gevoelstemperatuur onder -5 graden komt, is de organisatie verplicht om iedereen een slaapplek te geven.

"We zijn hartstikke blij met de zachte winter, zodra het koudebeleid ingaat is het altijd passen en meten om overal extra veldbedden te plaatsen. Soms hebben we een verdubbeling van het aantal slaapplaatsen", licht Richard toe.

Het tekort aan bedden in de nachtopvang komt niet alleen doordat er meer daklozen zijn dan plaatsen, de bedden blijven ook nog te lang bezet. "Overdag kunnen mensen terecht voor hulp om hun leven weer op orde te krijgen. Vaak betekent dat inschrijven bij de gemeente en het aanvragen van een bijstandsuitkering. Maar daar moet je dan 4 tot 8 weken op wachten, terwijl die doorstroom juist zo snel mogelijk moet gaan", vertelt SP lijsttrekker Jeroen van Dijen.

"Uiteindelijk is dat ook goedkoper, doordat mensen sneller weer zelfstandig kunnen wonen, eventueel met begeleiding. Wij hopen dat onze brief de Zeeuwse gemeenten, die met z’n allen verantwoordelijk zijn voor zorg en welzijn, wakker schudt want de nachtopvang is zoals het nu geregeld is niet toereikend.”

update

Het Middelburgs college wil de opvang van daklozen evalueren en zonodig het aantal plekken uitbreiden. Die toezegging deed wethouder Szarafinski in antwoord op vragen van de SP in de raadscommissie van 27 mei 2015.

Lees hier de volledige update