Emile Roemer op bezoek in Middelburg

12 februari 2014

Emile Roemer op bezoek in Middelburg

Aanstaande donderdag brengt SP-leider Emile Roemer een bezoek aan Middelburg en Vlissingen. ’s Ochtends bezoekt hij samen met lijsttrekker Jeroen van Dijen en afdelingsvoorzitter Petroesjka Sterk de sociale werkplaats in de Grevelingenstraat.

Om 10:00 uur wordt Emile welkom geheten in de kantine, daarna krijgt hij gelegenheid om alle werkplaatsen te bezoeken en in gesprek te gaan met het personeel en de directie. Ook zal hij een oproep doen tot strijd tegen de hardvochtige bezuinigingen waardoor 70.000 plekken in sociale werkplaatsen zullen verdwijnen.

‘s Middags is Roemer te gast bij Kek in Vlissingen, een dagbestedingslocatie voor mensen met een beperking. Kek zal zwaar te lijden krijgen onder de bezuinigingen op dagbesteding en begeleiding waartoe de regering heeft besloten. Roemer gaat bij Kek in gesprek met cliënten en hun begeleiders.

De regering wil met de invoering van de participatiewet het aantal plaatsen voor mensen met een handicap op de Sociale Werkvoorziening verkleinen. De gedachte is dat de cliënten in het vrije bedrijfsleven moeten gaan werken. Zeker in crisistijd liggen de banen niet voor het
opscheppen. Orionis moet daarnaast mensen die tot voor kort wel een baan hadden aan het werk helpen. Ook bij de dagbesteding die KEK! biedt voor mensen met een verstandelijke en lichamelijke beperking wordt enorm bezuinigd. Dit heeft niet alleen gevolgen voor het personeel maar ook voor de cliënten en hun familie.