Veel steun voor actie 'Groeten uit de werkplaats'

21 februari 2013

Veel steun voor actie 'Groeten uit de werkplaats'

Woensdag en donderdag waren we bij de Sociale Werkplaats van Orionis om handtekeningen op te halen tegen de voorgenomen bezuinigingen. Binnen mum van tijd haalden we meer dan 200 kaarten gericht aan het kabinet Rutte 2 op met steunbetuigingen.

Veel medewerkers gaven aan het onbegrijpelijk te vinden dat er zo zwaar bezuinigd gaat worden door een kabinet waar de PvdA deel van uitmaakt. Diezelfde PvdA die bij monde van huidig fractievoorzitter Samsom nog luid liep te roepen dat die bezuinigingen van de baan moesten.

Daarom gaan we met dit protest deze regeringspartij en mede-ondertekenaar van het manifest "Armoede werkt niet" flink ter verantwoording roepen. Voor de verkiezingen een stoere belofte doen en dan na de verkiezingen niet thuis geven, dat kan natuurlijk niet. Zeker niet met alle andere rechtse maatregelen die worden genomen. Compromissen sluiten prima maar het sociaal stelsel regelrecht in de uitverkoop doen is niet te verteren.

Medewerkers zien de bui al hangen: "Als je gedetacheerd wordt zal de kans groot zijn dat het niet om vast werk gaat, simpel weg omdat er geen voldoende begeleiding kan plaats vinden in het vrije bedrijfsleven en mensen verpieteren."

"In de praktijk is dit al veel te vaak voorgekomen maar dan konden mensen nog terug naar Orionis. Nu is het hup naar de WW en bijstand."

Door de stop op nieuwe instromers in de Sociale Werkplaats zal er straks geen plek meer voor werknemers zijn die niet mee kunnen komen. Indirect betekent die stop ook een sterfhuisconstructie, zonder voldoende personeel geen nieuwe opdrachten en een dreigend faillissement. En waar moeten alle mensen naar toe die vanwege hun handicap niet aan het werk komen, hoezeer ze hun best ook doen? Moeten die maar achter de geraniums verdwijnen of bieden we hen een menswaardig bestaan?

Steun de actie: Groeten uit de werkplaats