SP Succes: Molenwaterpark blijft behouden

18 oktober 2012

SP Succes: Molenwaterpark blijft behouden

Ruim vier jaar nadat de Middelburgse SP afdeling voor het eerst actie ondernam tegen de bouw van een nieuw theater op het Molenwaterpark, heeft het college van Burgemeester en Wethouders vandaag besloten om de bouw van dit omstreden prestigeproject te schrappen.

'Natuurlijk zijn we heel blij met besluit,' reageert Petroesjka Sterk, afdelingsvoorzitter van de Middelburgse SP. 'Het ziet er naar uit dat de gemeente nu eindelijk het licht heeft gezien, maar ik vraag me dan toch wel af waarom het zo lang geduurd heeft?

Twee jaar geleden was al duidelijk dat Middelburg fors moest gaan bezuinigen, diverse instellingen stonden onder druk en op vele maatschappelijk terreinen werd keihard gesaneerd. Toch bleef het theaterplan ongemoeid in de boeken staan voor 20 miljoen euro. Inmiddels is een gedeelte van dat geld al uitgegeven aan voorbereidingskosten voor de bouw in het Molenwaterpark.

'Dat blijkt nu dus weggegooid geld te zijn' aldus Sterk.'Terwijl de gemeente wist dat er totaal geen draagvlak was voor dit onzalige prestigeproject. In de eerste drie weken van onze actie verzamelden wij ruim 2600 handtekeningen voor het behoud van ons groene hart.'

Daarnaast was er in 2006 een referendum waarin de overgrote meerderheid van de stemmers koos voor verbouw van het huidige theater. De keuze voor nieuwbouw op de plek van Miniatuur Walcheren, de lokatie van het huidige stadspark, eindigde als één na laatste.

'Ik ben heel blij dat de uitslag van het referendum nu toch realiteit wordt. Dit is waar de Middelburgse bevolking zich voor heeft uitgesproken en mede dankzij de vele acties die de bewoners hebben georganiseerd kunnen we nu werken aan een permanent stadspark voor iedereen. Dit bewijst dat actievoeren wel degelijk zin heeft!'

Omroep Zeeland: Verheugde reacties op besluit schouwburg