Gemeente Middelburg sluit alsnog parkeerterrein Molenwater

17 juni 2010

Gemeente Middelburg sluit alsnog parkeerterrein Molenwater

Meer dan een half jaar nadat de ChristenUnie, Groenlinks en de SP een motie van onbehoorlijk bestuur indienden tegen het toenmalige college, kan een kleine overwinning gevierd worden.

Het college van burgemeester en wethouders heeft vandaag bekend gemaakt dat zij het gedoogbeleid op het gratis parkeerterrein van voormalig Miniatuur Walcheren zullen stoppen.

De partijen hadden de motie afgelopen december ingediend omdat de gemeente de bezwaarprocedure ontdook uit angst voor juridische kosten. Zij wilden dit terrein omvormen tot een betaald parkeerterrein maar de vele bezwaarschriften werden gezien als een obstakel.

Het college legde zich vervolgens niet zomaar neer bij deze tegenslag. Betaald parkeren werd onmogelijk gemaakt, dus besloten zij om het parkeren op dit terrein te gedogen. In strijd met het bestemmingsplan konden mensen vanaf dat moment hun auto gratis parkeren op deze onoverzichtelijke parkeerplaats, tussen de schoolgaande kinderen en nietsvermoedende parkbezoekers.

De SP feliciteert alle bezwaarmakers natuurlijk van harte met deze opsteker, maar mogelijk probeert de gemeente alsnog via een omweg parkeren toe te staan.

Wethouder Frank Streng heeft namelijk aankondigt dat zij de provincie vragen of die het terrein wil huren als parkeerplaats voor haar ambtenaren. Op die manier leidt de gemeente geen gezichtverlies (er worden nog steeds auto's geparkeerd op het Molenwater) en verliest de gemeente ook geen inkomen. (Sinds het gratis parkeerterrein in gebruik is genomen, heeft de gemeente minder inkomsten uit parkeergeld)

SP Middelburg: SP steunt motie over onbehoorlijk bestuur