De Faam: Het woord aan raadslid Peter van Hekken

7 februari 2007

De Faam: Het woord aan raadslid Peter van Hekken

Onlangs is een definitief besluit genomen voor wat betreft de bouwput aan de Zuidsingel.

Het perceel wordt verkocht voor woningbouw en alle overige kosten worden gedekt uit de voor een A-theater bestemde pot. Deze pot is aangevuld door de verkoop van bebouwde erfpachtpercelen aan Woongoed.

Wij vonden dit een slecht plan omdat niemand ons garandeert dat de betreffende woningen hierdoor niet binnen enkele jaren te koop worden aangeboden of vervangen door nieuwbouw. Een grote raadsmeerderheid steunde echter de plannen van het college.

Hoe nu verder? De theaterpot is door voornoemde maatregel weer aangevuld tot bouwniveau dus binnenkort zullen nieuwe plannen u en ons wel weer bereiken. Wat kunnen we daarbij verwachten?

Het ziet er naar uit dat de aankoop van het 'Miniatuur-perceel' hierin een belangrijke rol gaat spelen. Niet alleen was toevoeging van Miniatuur Walcheren aan het ZEP (het evenementengebeuren op de Mortiere) van groot belang om de importantie hiervan te benadrukken, het college lijkt voor wat betreft een nieuw theater ook wel erg gecharmeerd van dit perceel.

Wij hebben eerder al geprobeerd om middels een motie het perceel te reserveren voor een Molenwaterpark maar hiervoor kregen we, binnen de raad, de handen niet echt op elkaar. Een theater op het Molenwater zou haaks staan op wat er in de wijktafel Binnenstad naar voren komt. Hier wordt namelijk juist gepleit voor een levendig stadspark! Zij krijgen onze volle steun.

Er zitten gelukkig ook nog positieve kanten aan de afwikkeling van de bouwputaffaire. Allereerst is toegezegd dat met spoed alle nog lopende geschillen met omwonenden afgewerkt zullen worden. Ten tweede valt het op dat tegenwoordig gesproken wordt over een theater in plaats van een A-theater; een teken aan de wand? Ten derde betekent het op bouwniveau zijn van de theaterpot dat niet langer een derde van vrijkomende middelen in deze pot verdwijnt zodat er meer geld vrijkomt om 'sociaal' te besteden. Dat is wat ons betreft winst!

En er was nog een opsteker. Eind vorig jaar werd onder leiding van de heer Schnabel van het CPB de kwaliteitsatlas tegen het licht gehouden. De voornaamste conclusie van de heer Schnabe! was in onze ogen 'Middelburg, tel uw zegeningen'. Uiteraard niet in de zin van alles is in orde dus ga lekker achterover leunen, maar meer in de zin van kijk wat deze gemeente allemaal te bieden heeft.

Misschien is de wens de vader van de gedachte, maar ook uit de aansluitende groepsdiscussies meenden wij te mogen opmaken dat de nadruk bij de meesten meer lag op behoud en kwaliteitsverbetering dan op groei en prestige. En ook dat is wat ons betreft winst!

Peter van Hekken
SP Middelburg