Stemadvies referendum A-theater

18 februari 2006

Stemadvies referendum A-theater

De SP is altijd al tegen een A-theater in Middelburg geweest. De kosten hiervan zijn zeer hoog, niet alleen vergeleken met het verder bouwen aan de Zuidsingel maar ook vergeleken met nieuwbouw aan het Molenwater.

De kosten staan totaal niet in verhouding tot de eventuele opbrengsten. Middelburg is eenvoudigweg te klein om een theater van dit formaat winstgevend te maken. Daarom adviseert de SP u om bij het referendum van 7 maart te stemmen voor het opknappen van het bestaande theater.

Wanneer het bestaande theater opgeknapt wordt, zal een oplossing gevonden moeten worden voor het probleem rond de bouwput. De enige manier om ervoor te zorgen dat de kosten niet uit de hand lopen is door de bouwput te verkopen aan de meestbiedende ontwikkelaar. Dit gaat ons aan het hart, deze plek had een veel betere bestemming kunnen krijgen, maar om Middelburg financieel weer gezond te krijgen is het noodzakelijk dat de bouwput geld oplevert. Een financieel gezond Middelburg is nodig om andere, in onze ogen belangrijkere, voorzieningen in stand te kunnen houden.

Wat stellen we voor en waarom? De SP adviseert u te kiezen voor de verbouw van het bestaande theater. Dit is de goedkoopste oplossing en zal de minste exploitatietekorten opleveren. Het verschil in kosten tussen verbouw van het bestaande theater (de goedkoopste oplossing) en de op één na goedkoopste oplossing (Miniatuur Walcheren) bedraagt € 14,5 miljoen. Bij de keuze voor een theater moet naast de bouwkosten naar de exploitatiekosten gekeken worden en wij verwachten dat Middelburg veel te klein is om een winstgevend A-theater te kunnen exploiteren.

Dit is toch maar een tijdelijke oplossing? Het referendum bevat vijf keuzemogelijkheden, vier voor een A-theater en één voor verbouw van de huidige schouwburg (B-theater). Als nieuwbouw van een B-theater een keus was geweest, was dit zeker het overwegen waard geweest, maar dit is helaas niet het geval. Verbouw van de huidige schouwburg is een oplossing voor de komende +/-
20 jaar. Wij leggen de nadruk op de exploitatiemogelijkheden. Door de lagere exploitatiekosten zal dit theater in de toekomst niet zo zwaar op de gemeentelijke begroting drukken, in tegenstelling tot een A-theater met een naar verwachting jaarlijks flink exploitatieverlies. In het Rapport Commissie Burgeradvies Theater wordt als exploitatieverlies op een A-theater een bedrag genoemd van jaarlijks € 759.000,- (p. 5 van het rapport). Wanneer na de periode van 20 jaar een nieuw B-theater gebouwd wordt, op een willekeurige locatie (een B-theater stelt minder eisen aan de locatie qua ruimtebeslag, parkeergelegenheid en verkeer), zullen de totale kosten over de volle termijn (bouwkosten + exploitatie) naar onze overtuiging een stuk goedkoper uitvallen dan het geval zal zijn bij de bouw van een A-theater.

Hoe zit het met de eenmalige aflossing? Door geen parkeergarage aan de Zuidsingel te bouwen zal de gemeente een bedrag van €5,6 miljoen direct af moeten betalen. Dit betekent dat Middelburg in de komende jaren zeer zuinig zal moeten leven en zich weinig extraatjes zal kunnen permitteren. Toch lijkt ons dit op dit moment de enige mogelijkheid om in de jaren erna Middelburg financieel gezond te houden en belangrijke voorzieningen te kunnen realiseren,
zoals buurthuizen, een opvanghuis en een stadspark op Miniatuur Walcheren.

Wanneer gekozen wordt voor verbouw van de huidige schouwburg, wat moet er dan gebeuren met de locaties Zuidsingel en Miniatuur
Walcheren?
De SP zal zich ervoor inzetten om op de locatie van Miniatuur Walcheren, net als in vroeger tijden, een stadspark te realiseren. Wat betreft de toekomst voor de Zuidsingel: als we een keuze moeten maken uit de mogelijkheden, kiezen we voor de minst slechte oplossing en dat is het verkopen van de bouwput aan de hoogste bieder. Dit om Middelburg financieel gezond te houden. Wel dient als eis gesteld te
worden dat het plan van de ontwikkelaar past binnen de huidige bebouwing.

Hoe zit het met de schadeloosstelling van de omwonenden van de bouwput? De schadeloosstelling van de omwonenden heeft niets te maken met het referendum, maar we zullen ervoor ijveren dat de omwonenden op een gepaste wijze schadeloos zullen worden gesteld.