SP bezoekt speelgoedbank/kledingbank

8 februari 2013

SP bezoekt speelgoedbank/kledingbank

Naar aanleiding van ons burgerinitiatief in december 2012 om armoede onder kinderen te voorkomen, ontvingen we een mail van de recent opgestarte speelgoed- en kledingbank in Middelburg. Naast de voedselbank helaas noodzakelijke initiatieven om huishoudens die het water tot aan de lippen staat te ondersteunen met de basisvoorwaarden van een fatsoenlijk bestaan. De noodzaak van goede kleding en schoeisel spreekt voor zich. Maar ook speelgoed is belangrijk om de ontwikkeling van kinderen te stimuleren of door een knuffel troost te vinden.

Daniël van der Meer en Suzannah Koppejan van de speelgoed- en kledingbank

We wilden graag kennis maken met de mensen die zich hier voor inzetten. Op woensdag 6 februari 2013 hadden we een informatief gesprek met initiatiefnemers Susannah Koppejan en Daniël van der Meer. Zij vertellen dat er in korte tijd meer dan 40 vrijwilligers betrokken zijn bij de “winkel zonder kassa”. De ruimtes van het ROC waren beschikbaar maar inrichting, logistiek en vooral het “maatwerk” zijn van belang. Diverse mensen en een aantal landelijke winkelketens stellen goede kleding ter beschikking. Niet alle maten kunnen echter terecht in het rek. Dus in het magazijn staan stellingkasten met dozen waarop kledingmaten staan aangegeven. Het is een enorme klus om orde te brengen in de zakken vol kleding die aangeboden worden. Vrijwilligers helpen met uitzoeken, verstellen, schoenen poetsen en strijken zodat alle kleding er tiptop uit ziet. Weerwerk helpt met inzamelen, schoonmaken en herstellen van speelgoed.

Het magazijn waar alle kleding wordt gesorteerd

De winkelruimte ziet er prettig verzorgd uit. Coördinator van de kledingwinkel Susannah: “Voor mensen die hier binnenkomen is het heel belangrijk dat ze zich op hun gemak voelen, we hebben een koffiehoekje en iedereen krijgt op afspraak zo´n anderhalf uur de tijd om te winkelen. Daarbij wordt iedereen desgewenst geholpen met adviezen maar ook de juiste kledingmaat. Als er kinderen bij zijn krijgen die na afloop een speelgoedpakket mee.”

De winkel van de kledingbank

Het speelgoed staat feestelijk ingepakt met een briefje erbij voor welke leeftijdscategorie de pakketjes zijn bedoeld. Er zit bijvoorbeeld een puzzel, boekje, spelletje en knuffel in. Je kunt je direct voorstellen dat dit een geweldige verrassing is voor kinderen die opgroeien in huishoudens waar vaak niet eens geld is voor een warme maaltijd. Daniël van der Meer vertelt dat mensen worden doorverwezen door maatschappelijke organisaties. Kerken, scholen, maatschappelijk werk of de Voedselbank kunnen helpen of aanvragen indienen als er ondersteuning nodig is. Daniël: “We maken schrijnende situaties mee, mensen die geen kleding durven passen omdat ze geen ondergoed hebben. Kinderen die met gekromde tenen lopen in veel te kleine schoentjes. Het is bitter om te moeten constateren maar in dat opzicht blijkt ons initiatief net als de voedselbank onmisbaar.”

In de kleine kantine wordt met een kop koffie druk gekletst door de vrijwilligers van de Kledingbank. Dit initiatief is duidelijk breder dan alleen voorzien in kleding of speelgoed, er worden verbanden aangeknoopt met andere sectoren, zoals Weerwerk en het ROC. Er zijn gesprekken met ´t Gors, Orionis en Arduin. Het staat allemaal nog in de kinderschoenen, want de organisatie opzetten heeft veel tijd en energie gekost, maar dat het belangrijk is staat vast.

Er vallen namelijk te veel mensen tussen wal en schip. Mensen die vaak de wegen niet op eigen houtje kunnen vinden, niet mondig zijn, misschien laaggeletterd of het zo druk hebben met overleven dat ze door de bomen het bos niet meer zien. Veel mensen in Nederland zijn zelfstandig maar een kleine groep heeft een (tijdelijke of permanente) steun in de rug nodig. Dat wordt in deze tijd van eigen kracht, 24-uurs economie, digitalisering en individualisme nog wel eens vergeten. Tussen de papieren werkelijkheid van het minimabeleid en de rauwe realiteit gaapt een groot gat.

Mocht u, net als de SP, deze initiatieven willen steunen met kleding, of vrijwilligerswerk kijkt u dan op www.speelgoedbank-zeeland.nl of www.kledingbank-zeeland.nl.