SP Middelburg heeft grote zorgen over Emergis

12 mei 2016

SP Middelburg heeft grote zorgen over Emergis

Foto: SP Middelburg

Wachtlijsten, personeelstekort, grote caseloads en te weinig of weer snel verdwijnende psychiaters. “Dat is het zorgwekkende beeld dat we de afgelopen weken van zowel ambulante cliënten als psychiatrisch verpleegkundigen horen”, zegt raadslid Petroesjka Sterk.

"Op de openbare bijeenkomst van de CTZZ, werd nog vrij luchtig gedaan over het wegvallen van de PAAZ afdeling in Vlissingen maar nu blijkt de Intensieve Thuiszorg (IPT) op Walcheren en andere delen boven de Westerschelde nog niet op orde. Dat is een kwalijke zaak."

Bij de huidige ambulante zorg is de caseload en werkdruk al enorm en eigenlijk onverantwoord, waardoor er ondanks de enorme inspanning van het personeel onvoldoende begeleiding gegeven kan worden en er ook problemen in de communicatie ontstaan.

Sterk: “Cliënten vertelden ons dat het verloop van psychiaters heel hoog is, u kunt zich voorstellen dat met name voor mensen in een kwetsbare positie het enorm vervelend is om elke keer opnieuw je verhaal te moeten doen. Daardoor kan een goede diagnose en behandeling in het geding komen.”

De ambulante zorg is niet het enige onderdeel waarover de SP klachten hoorde, ook intern (in Kloetinge) zijn er problemen, zoals een gebrek aan communicatie, onvoldoende psychiaters, het vertrek van ervaren personeel, te hoge werkdruk en daardoor ook meer incidenten die mogelijk voorkomen hadden kunnen worden.

De fractie heeft inmiddels schriftelijke vragen gesteld aan het Middelburgs college. Sterk: “We willen onder andere weten wat het college gaat doen om haar verantwoordelijkheid voor goede zorg voor onze inwoners te nemen. Of ze de kwestie aan gaat kaarten bij minister Schippers en samen met andere gemeenten gaat werken aan een actieplan om deskundig personeel aan te trekken en te behouden. De SP wil uiteraard meedenken want dat er snel iets gebeuren moet is duidelijk."