Unieke benadering: raadsleden onderzoeken zelf ervaringen met zorg

1 maart 2016

Unieke benadering: raadsleden onderzoeken zelf ervaringen met zorg

Voor raadslid Petroesjka Sterk was het afgelopen maand een turbulente tijd. Eind januari en begin februari gingen raadsleden van alle fracties in gesprek met een kleine groep inwoners van de gemeente Middelburg over hun ervaringen met de zorg.  De vragen waren voor alle cliënten hetzelfde, zo konden de antwoorden vergeleken worden. Deze gesprekken waren in verband met privacy niet openbaar.

Op 16 en 18 februari volgden openbare gesprekken met cliëntenraden en 10 verschillende zorgorganisaties. Doel was: Niet wachten tot er rapporten komen van het college maar zelf actief onderzoek doen naar de situatie in de gemeente.

“Het was spannend, omdat dit een nieuwe manier is van de raadsleden om gezamenlijk en actief op zoek te gaan naar de ervaringen van de inwoners”, vertelt Petroesjka. “Het was vooral de vraag of organisaties in het openbaar het gesprek aan zouden durven gaan en of de coalitiepartijen de uitkomsten van die gesprekken serieus zouden nemen. En nog belangrijker: of ze er iets mee zouden gaan doen.” Tijdens de gesprekken kwamen er heel wat problemen boven. Grotere werkdruk, zorg om privacy, meer incidenten, meer administratie en vooral de onzekerheid voor cliënten.

Concrete aanbevelingen
Tijdens de nabespreking van de raadsleden bleek overgaan tot actie niet vanzelfsprekend. Petroesjka: “De VVD vond dat het allemaal wel mee viel in de zorg en de PvdA paste de vertragingstechniek toe door te stellen dat er eerst nog meer onderzoek gedaan moest worden, maar uiteindelijk ging iedereen overstag voor het argument dat je het niet kan maken om eerst met mensen in gesprek te gaan en dan vervolgens te zeggen, sorry we gaan er nog niets aan doen want we willen nog meer onderzoek doen.”

Dat er een vervolgonderzoek naar personeel en mantelzorgers komt is natuurlijk wel belangrijk. Dat maakt het beeld nog completer en geeft tegelijk weer ingangen voor de SP om goed op de hoogte te blijven. “We hebben veel complimenten gekregen van  de mensen met wie we hebben gesproken, zij voelden zich serieus genomen en gehoord”, aldus Petroesjka.“Dat is belangrijk om de kloof tussen inwoners en politici te dichten”, weet het raadslid. “Komende weken wordt het verslag omgezet in concrete aanbevelingen.”