Openbare avond met Remi Poppe over stijgende huurprijzen

22 maart 2015

Openbare avond met Remi Poppe over stijgende huurprijzen

De SP Middelburg houdt dinsdag 24 maart een openbare avond over de stijgende huurprijzen. In twee jaar tijd zijn de huurprijzen met ruim 9 procent gemiddeld gestegen. Dit is een rechtstreeks gevolg van het kabinetsbeleid.

De regering heeft de woningcorporaties met een ‘verhuurderheffing’ van 1.7 miljard gedwongen om de Rijkskas aan te vullen. Veel woningcorporaties leggen deze gigantische rijksbezuiniging bij de huurders neer. In juli zullen de huren dan ook zeker weer stijgen.

Om hierover met huurders te spreken, goede informatie te krijgen over hun situatie en in actie te komen, heeft de SP 5000 Middelburgers uitgenodigd voor een openbare bijeenkomst over deze huurexplosie. De bijeenkomst vindt plaats in Ontmoetingscentrum Dauwendaele aan de Vrijlandstraat 65 in Middelburg en begint om 19.30 uur. De toegang is gratis.

“Steeds meer mensen hebben moeite de huur te betalen, in Middelburg geldt dat voor een derde van alle huurders”, weet raadslid Caspar Minning. “De problemen werden eerder al inzichtelijk gemaakt door de Huurdersvereniging Middelburg en sinds haar rapportage zijn de betalingsproblemen, zo blijkt uit het SP-meldpunt Huur te Duur, alleen maar toegenomen."

"Tijdens een eerste bijeenkomst voor onze leden op 5 maart j.l. waar ook de HVM aanwezig was waren de schrijnende verhalen niet van de lucht. Dit heeft ons doen besluiten met alle huurders in gesprek te gaan en samen met hen de woningcorporatie, maar ook het kabinet ervan te overtuigen dat forse huurverhoging niet langer verantwoord en in het geval van de Middelburgse woningcorporatie volgens ons én de HVM zeker niet noodzakelijk is. Woongoed is een financieel gezonde organisatie met voldoende vet op de botten. Desondanks heeft Woongoed middels de prestatieafspraken met gemeente en HVM aangegeven van plan te zijn de huurprijs in juli met meer dan het inflatieperscentage van 1 procent te willen verhogen. Zowel de SP als HVM wijzen dit af.”

Tijdens de openbare bijeenkomst zullen bewonerscomités gevormd worden die wijk voor wijk handtekeningen op gaan halen tegen de huurexplosie. In een later stadium zullen bewonerscomités de bevindingen en reacties op de huurstijging aan de woningcorporatie voorleggen. Gelijktijdig met de Middelburgse actie vinden in het hele land soortgelijke acties plaats die in mei in een grote manifestatie in Den Haag zullen uitmonden.

De avond wordt ingeleid door oud-Kamerlid Remi Poppe.