Middelburg komt in verzet tegen huurverhoging

26 maart 2015

Middelburg komt in verzet tegen huurverhoging

Foto: SP Middelburg

Het was dinsdag 24 maart een drukte van belang in het ontmoetingscentrum Dauwendaele. Zeker 80 huurders waren bijeen uit ongerustheid over de huurverhogingen.

Oud-Tweede Kamerlid Remi Poppe vertelde dat inmiddels een derde van de huurders in Nederland betalingsproblemen heeft. Al twee jaar achter elkaar mogen woningcorporaties 4% of meer huurverhoging doorberekenen aan de huurders.

De meeste corporaties doen dit omdat de huidige regering in totaal 1,7 miljard belasting oplegt. Poppe: "Dit legt een bom onder het sociale huurwoningenstelsel, de huurders krijgen óf een hogere huur óf broodnodige investeringen in achterstallig onderhoud worden op een lager pitje gezet. Dat kan niet de bedoeling zijn. We moeten het kabinet duidelijk maken dat we dit beleid niet pikken."

Er kleven nog meer nadelen aan de gewraakte verhuurderheffing. "Mensen blijven nog langer zitten waar ze zitten waardoor jonge starters te maken krijgen met enorme wachttijden, de illegale kamerverhuur neemt toe en onder mensen met een klein inkomen is er een voortdurende dreiging van huisuitzetting."

Foto: SP Middelburg

“Dat is echt verschrikkelijk, je huis is je tweede huid, de plek waar je letterlijk thuis komt, de plek die je zelf hebt ingericht, waar je spulletjes staan, dat doet wat met je als je dat kwijt raakt en op straat staat. Gelukkig zien telkens meer corporaties dat het beter is om tot een goede betalingsregeling te komen dan mensen op straat te zetten, maar het aantal mensen met een betalingsachterstand is schrikbarend gestegen", aldus Poppe.

SP- voorzitter Inge Adriaansen riep dan ook alle aanwezigen op om samen in actie te komen: " We gaan samen met u huis-aan-huis een brief verspreiden om huurders er op te wijzen dat ze samen sterk staan en aan de corporatie laten weten dat we bezwaar maken tegen de volgende verhoging. Temeer omdat dit ten koste gaat van groot onderhoudsprojecten ter verbetering van het hele bestand woningen. Woongoed moet 3,7 miljoen euro aan Den Haag betalen als een soort van belasting en de huurders krijgen er niets voor terug. We gaan Woongoed vragen of ze met ons meestrijden omdat het ook in hun belang is dat zij niet langer op deze manier de rijkskas hoeven te spekken."

Poppe besluit de avond met de woorden: "Strijd tegen huurverhoging is meer dan die centen, we worden bedreigd, mensen vertrekken, kunnen woningen niet meer betalen door huurschuld. Huurverhogingen zijn ook een aantasting van het sociale huurstelsel en een vernedering voor huurders die in de problemen komen, hier zijn de corporaties niet voor opgericht, ze zijn er juist om mensen betaalbaar onderdak te bieden. Dit beleid is mede tot stand gekomen op voorwaarde dat het geëvalueerd zou worden. Als wij nu niets van ons laten horen dan blijft de regering doorgaan. Het is dus nu tijd voor actie."

Veel aanwezigen hebben zich inmiddels aangemeld om te helpen bij het ophalen van handtekeningen tegen de huurverhoging. Maar we kunnen nog heel wat hulp gebruiken. Dus sluit je aan en help mee handtekeningen ophalen. Neem contact op met Inge Adriaansen tel. 06-21426280 of via e-mail: middelburg@sp.nl.