Thuiszorg komt in verzet tegen ontslagen

12 februari 2015

Thuiszorg komt in verzet tegen ontslagen

Foto: SP Middelburg

Woensdag 11 februari kwamen werknemers van de thuiszorg bijeen voor actie. Eerste doel was het kantoor van Zorgstroom in de Breeweg in Middelburg. Daar werd de directeur van Zorgstroom uitgenodigd om de onderhandelingen met de vakbond over het sociaal plan weer op te pakken. Ontslagen werknemers hebben soms al meer dan 12 jaar voor de organisatie gewerkt en kun je nu niet eenvoudig aan de kant zetten.

Het was uitermate kinderachtig dat de directeur het nodig vond om te benoemen dat de vakbond zo laat in actie komt. Raadslid Petroesjka Sterk: "Dit is complete onzin, de directeur is zelf de vertragende factor door constant het personeel voor te houden dat ze niet in actie moesten gaan omdat er nog te weinig bekend zou zijn en actievoeren geen zin zou hebben."

Foto: SP Middelburg

De strijdbare werknemers lieten zich niet uit het veld slaan, het is inmiddels duidelijk dat ze door deze regering bij het grof vuil worden gezet. Zij vinden het verschrikkelijk dat hun cliënten in het ongewisse zitten en aan moeten kloppen bij Zeeuws Schoon.
Afgelopen weken hebben de actievoerders handtekeningen verzameld om aan te bieden aan de Vlissingse wethouder Vader die over de huishoudelijke zorg gaat.

Wethouder Vader werd vervangen door wethouder de Jonge die de handtekeningen in ontvangst nam. Thuiszorgmedewerker Gerda Groesser sprak hem aan op het feit dat het een schande is dat er geen keukentafelgesprekken gevoerd worden, immers door de telefoon kan je niet opmaken of iemand dementerend is.

Gemeente Vlissingen staat net als velen voor het voldongen feit dat de regering 40% kort op het budget voor huishoudelijke zorg. Deze gemeente heeft ook nog eens de pech dat ze financieel blut is door blunders uit het verleden. Wethouder de Jonge nam de handtekeningen en de toespraak van Hilde ter Doest van het FNV wel ter harte. Duidelijk is dat er lokaal actie gevoerd moet worden om druk op de ketel te houden, wethouders en raadsleden zijn immers verantwoordelijk voor de inwoners van hun gemeenten, zij kunnen richting de Vereniging Nederlandse Gemeenten en de landelijke politiek aangeven dat situaties ontstaan die onwenselijk zijn.

De werknemers begonnen deze dag strijdbaar en zetten door, alle lof en steun voor hen!