Bijeenkomst “Thuiszorg uw zorg” maakt veel los

29 oktober 2014

Bijeenkomst “Thuiszorg uw zorg” maakt veel los

In de aula van de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg bezochten dinsdag 28 oktober zo’n 120 mensen de openbare bijeenkomst “Thuiszorg uw zorg”. Zowel thuiszorgmedewerkers als mensen die van thuiszorg afhankelijk zijn spraken hier hun zorgen en onvrede over de afbraak van de zorg uit.

Raadslid Petroesjka Sterk kijkt terug op een geslaagde bijeenkomst waar een panel, bestaande uit Lilian Marijnissen van Abvakabo FNV, thuiszorgmedewerker Gerda Groesser en raadslid Lian Colijn, aan de hand van stellingen inging op de actuele stand van zaken.

“Het is bemoedigend dat zoveel mensen de moeite nemen om in verzet te komen tegen de onacceptabele bezuinigingen en de daarmee gepaard gaande onzekerheden. Het is kort dag, want 1 januari krijgen de Rijksbezuinigingen hun beslag, dus hoe meer mensen dit verzet steunen en meedenken over alternatieven, hoe beter.”

Thuiszorgmedewerkster Gerda Groesser kreeg de stelling voorgelegd dat je thuiszorg gewoon aan je buren kunt vragen omdat daar helemaal geen professional voor nodig is. Haar reactie is overduidelijk. "Iedereen kan omzien naar elkaar maar structureel huishoudelijke taken verrichten is echt wat anders. Tijden zijn veranderd, kinderen wonen elders, buren zijn druk met werk, juist een professional die elke week komt, signaleert veranderingen."

Thuiszorgcliënt Puck Kögeler kon helaas wegens ziekte niet aanwezig zijn. Haar reactie op de stellingen werden door Petroesjka Sterk verwoord. "Als cliënt kun je slapeloze nachten hebben over de vraag of je vertrouwde thuiszorg nog wel komt en hoe je dat gaat betalen."

Over die betaalbaarheid sprak Lilian Marijnissen van Abvakabo FNV: "Er is geld genoeg, we zijn het op vijf na rijkste land ter wereld en meer dan 70% van de Nederlanders heeft aangegeven dat ze niet minder maar juist meer geld voor de collectieve zorg uit zouden willen geven. De bezuinigingen op de zorgsector vinden Nederlanders het grootste maatschappelijke probleem van dit moment."

Lian Colijn, raadslid in Vlissingen, beaamde de stelling dat de gemeenten voor een voldongen feit staan omdat er vanuit Den Haag minder geld komt. "We zullen daar echt harder van ons moeten laten horen, wat er nu gebeurt is hartverscheurend."

Ook het publiek kreeg de ruimte om ervaringen te delen. Diverse mensen lieten weten dat er van herindicatie geen sprake is. Zij hebben in het verleden huishoudelijke zorg 1 of een alfahulp toegewezen gekregen en krijgen te horen dat alles stopt per 1 januari 2015 zonder dat er gekeken wordt naar de persoonlijke situatie.

Ook de thuiszorgmedewerkers in de zaal lieten zich horen. Zij vrezen niet alleen voor hun baan en verslechterde arbeidsvoorwaarden, maar zij maken zich ook oprecht zorgen over het welzijn van hun cliënten. Nu en dan liepen de gemoederen hoog op, wat tekenend is voor de impact van de afbraak en het uitblijven van duidelijkheid.

Raadslid Petroesjka Sterk sloot de avond dan ook af met het advies om vooral de raadsleden op wie je gestemd hebt aan hun jasje te trekken, zij zijn immers volksvertegenwoordigers en kunnen hun invloed uitoefenen. Ook was er de oproep om op 8 november met de vakbond mee te gaan naar Den Haag om hier je stem eveneens te laten horen.

Kijk voor meer foto's op de Facebookpagina van SP Middelburg.