SP woedend om kaalslag bij Zorgstroom

7 september 2014

SP woedend om kaalslag bij Zorgstroom

"Deze bezuinigingen zijn kortzichtigheid ten top"

Raadslid Petroesjka Sterk, woordvoerder Zorg en Welzijn, barst bijna uit haar vel van woede: “Werk, werk, werk van wie was dat motto ook al weer? Van dezelfde partij die “eerlijk delen” riep en nu in de regering zit, toch? Ik zou me kapot schamen!”

“650 ontslagen bij Zorgstroom, na twee jaar van actie voeren om de Haagse politiek op andere gedachten te brengen, gesteund door talloze Walchenaren die hun handtekening zetten voor behoud van de Thuiszorg. Dit is een slag voor cliënten die hun vertrouwde zorg verliezen, werknemers die hun baan kwijt raken (of terug kunnen komen voor een habbekrats) en familieleden die straks extra zorgtaken krijgen.”

Het klinkt prachtig, mensen terug zetten in eigen kracht maar het is vooral framing om de bezuinigingen een soort van sociaal gezicht te geven. “Wie gaat bepalen of mensen nog eigen regie kunnen voeren? De brieven zijn inmiddels binnen bij mensen die te horen hebben gekregen dat ze geen thuiszorg meer krijgen, maar het beloofde keukentafelgesprek moet nog komen. Daarmee zaai je natuurlijk grote paniek. Over die handelswijze zullen we vragen stellen in de raad, maar ook over de geruchten dat gemeente Middelburg meer bezuinigt dan 40%".

Voor de SP is de strijd nog niet gestreden. “We blijven ons verzetten en actievoeren. We zullenook doorgaan met het verzamelen van de effecten van dit beleid op mantelzorgers en mensen die zorg nodig hebben. Je kan er voor kiezen om mensen met een lichte zorgvraag de toegang tot het verzorgingshuis te ontzeggen maar hoe haal je het dan in je hoofd om de thuiszorg op te heffen?”, aldus een strijdbare Sterk.

Waterbedeffect

En de SP is lang niet de enige die bezorgd is. Stichting Alzheimer trekt aan de bel omdat ze meer ongevallen verwachten. “Er wordt subsidie uitgetrokken om mishandeling van ouderen aan te pakken. Mishandeling door overbelaste mantelzorgers! De politie moet meer uren maken om mensen te helpen kalmeren, mensen die door de bezuinigingen op de Geestelijke Gezondheidszorg onvoldoende begeleiding krijgen of daar helemaal niet meer terecht kunnen."

"Het hele beleid van deze regering is een enorm waterbed: Opgeleide zorgprofessionals verliezen hun inkomen, velen van hen zullen straks afhankelijk worden van een uitkering, of kunnen zich voor een habbekrats en zonder enige zekerheid gaan verhuren. De signalen van  thuiszorgmedewerkers die zeggen dat zwart werken straks aantrekkelijker is dan ZZP’er worden zijn dan ook niet van de lucht."

"Ik heb het al eerder tegen wethouder Sarafinsky gezegd, dit wordt een stap terug in de tijd. Weg zelfstandigheid van de vele vrouwen die een baan in de zorg hebben, weg emancipatie, weg eerlijke werkgelegenheid en weg zorg."

Orionis pikt nog meer werk af

Alsof de thuiszorgmedewerkers al niet genoeg werkgelegenheid wordt afgepakt doet Orionis er nog een schepje bovenop. Orionis biedt nu al diensten aan die normaal onder de thuiszorg vielen zoals wassen en strijken, maar in het nieuwe beleidsplan wordt de raad zelfs de vraag gesteld of Orionis nog meer WMO-taken voor de gemeente zou kunnen gaan doen.

Sterk: “Pure broodroof en erg misselijkmakend als je net hoort dat er 650 thuiszorgmedewerkers worden ontslagen, notabene door een overheidsbedrijf dat werken “helend” noemt omdat je er eigenwaarde aan ontleent, vertel dat maar eens aan de thuiszorgmedewerkers die straks op straat staan.”

Minima

Het college van Middelburg praat de bezuinigingen goed met het verhaal dat mensen die echt zorg nodig hebben niet buiten de boot zullen vallen. De minima kunnen bijvoorbeeld financiële ondersteuning krijgen. “Maar wij maken ons grote zorgen om de grote groep die net boven het minimum zit. Zij komen voor geen enkele regeling in aanmerking, maar krijgen wel te maken met huurverhoging, groeiende huishoudkosten, geen zicht op loonsverhoging en als het tegenzit ook de voortdurende dreiging van ontslag.”

Er kunnen volgens de SP-fractie veel kosten bespaard worden door verspilling in de zorg tegen te gaan, te stoppen met prestigeprojecten, dure adviesbureaus en de beloning aan de top eens te normaliseren.

Sterk: “Wat dat betreft mag de bestuurder van Zorgstroom het goede voorbeeld geven en kritisch kijken of zijn beloning in verhouding staat tot de zorg voor mensen. Als de ontslagen meneer Phernambuq en collegabestuurders zo zwaar vallen zou het hem sieren om zelf ook eens een flinke stap terug te doen.”