"Wethouder horende doof en ziende blind"

10 juli 2014

"Wethouder horende doof en ziende blind"

Terwijl er van alle kanten signalen binnenkwamen dat er bij Orionis sprake was van een angstcultuur, intimidatie en machtsmisbruik blijft verantwoordelijk wethouder Simons vasthouden dat hij daarvan niet op de hoogte was.

Dit vormde voor SP, GL en LPM aanleiding om via een motie te eisen dat een ander lid van het college de portefeuille van Orionis zou overnemen.

"De SP heeft al in 2013 een zwartboek opgesteld naar aanleiding van klachten bij Orionis over een angstcultuur. Ook is er uitgebreid aandacht geweest in de media over vriendjespolitiek en het onder druk zetten van cliënten van Orionis. Zelfs de nieuwe directeur, Hans Feenstra, erkent in interviews dat er sprake was van een angstcultuur.  Dan kan je toch niet blijven volhouden dat je nergens van wist?", reageert SP-raadslid Petroesjka Sterk.

Namens het college liet burgemeester Bergmann weten dat het college met één mond spreekt , dus vervanging maakt geen verschil. Vervolgens betoogden de collegepartijen dat zij het beter vonden om niet terug te kijken.

Sterk: “Het gaat niet om terugkijken, maar over erkennen dat er angstcultuur was. De wethouder blijft tot dag van vandaag volhouden dat die er niet was, terwijl dit zelfs onderwerp is geweest van gesprekken tussen de ondernemingsraad en het bestuur in 2012 en 2013."

"Dat er al een jaar geleden niet voldoende op gereageerd is, is wat ons betreft al schandalig maar dat de wethouder zelfs nu nog blijft doen of zijn neus bloedt tast ons vertrouwen aan in hem als bestuurslid. We kunnen dan ook niet anders dan deze motie indienen.”

Reacties

Me vriend heeft een probleem! Hij hoort dat er ontslagen zullen vallen in de groenvoorziening en dat de baas dat beslist wegens de leeftijd! Me vriend is gediplomeerd voor hovenier en heeft dit onrecht niet verdiend! Zijn er nog meer mensen die zoiets hebben mee gemaakt?