Raadsleden houden vast aan vergoeding 1172 euro en iPad

17 april 2014

Raadsleden houden vast aan vergoeding 1172 euro en iPad

De gemeenteraad van Middelburg voelt er niets voor om de vergoeding voor raadsleden met twintig procent te verlagen. De motie die de SP daarvoor maandagavond indiende, kreeg alleen steun van de ChristenUnie. Ook de motie om de iPad zelf te betalen kreeg geen steun van andere partijen.

“Zeer teleurstellend”, aldus fractievoorzitter Jeroen van Dijen. “Andere gemeenten en zelfs de Provinciale Staten van Zeeland krijgen een lagere vergoeding, maar de Middelburgse raadsleden weigeren kritisch naar hun eigen inkomen te kijken terwijl de gemeente weer fors moet bezuinigen.”

Fracties van SGP, PvdA, LPM en CDA waren echter van mening dat de vergoeding niet verlaagd mag worden; het kost veel moeite om geschikte raadsleden te vinden en met een lagere vergoeding wordt dat moeilijker.

“Een vreemde redenatie”, zegt Van Dijen, “want dat zou betekenen dat de financiële vergoeding doorslaggevend is bij de keuze of iemand raadslid wil worden. Daar geloof ik niets van, de LPM gaf nota bene aan dat de ideologische motieven niet alleen voorbehouden zijn aan de SP. En dat klopt, raadslid word je omdat je je wil inzetten voor Middelburg. De hoogte van de vergoeding staat daarbuiten.”

Daarnaast kan juist de hoge vergoeding leiden tot scheve gezichten. “In de verkiezingscampagne zijn actieve leden soms dag en nacht bezig met politiek: van folderen en de buurten in, het schrijven van persberichten, organiseren van bijeenkomsten tot films bewerken en pers te woord staan. Al die fantastische mensen krijgen daar geen cent voor betaald terwijl ze soms meer tijd kwijt zijn dan een raadslid, dus waarom moet die laatste dan zo'n hoge vergoeding krijgen?”

Het CDA benadrukte dat de SP haar eigen norm wilde opleggen aan de andere raadsleden. De SP-raadsleden dragen immers een gedeelte van hun raadsvergoeding af aan de landelijke partij. Dit wordt gebruikt voor drukwerk, demonstraties, cursussen en ondersteuning van SP-leden. “De verlaging van de raadsvergoeding heeft niets te maken met de afdracht die de SP zelf regelt”, antwoordde Van Dijen. “Sterker nog; wij dragen 75% van onze vergoeding af, dus met deze verlaging van 20% komt het CDA nog mooi weg.”'

Alle fracties benadrukten daarnaast dat de iPad een besparing is voor de gemeente, vergeleken met de papieren stukken die maandelijks verstuurd werden. Ook de SP erkende dit. “Het gebruik van een tablet staat wat ons betreft ook niet ter discussie, maar hoe we deze betalen. Doordat de gemeente de tablet gratis verstrekt, moet er een boete betaald worden aan de belastingdienst van 15.000 euro. Als we de iPad in mindering brengen op de vergoeding dan kost dat per raadslid maar 10,41 euro per maand en bespaart de gemeente daarmee 50.000 euro!” Helaas steunde geen enkele fractie dit voorstel.

De ChristenUnie stond sympathiek tegenover het verlagen van de vergoeding maar wilde de besparing graag aan het armoedebeleid spenderen, een voorstel dat werd omarmd door de indieners. Alhoewel D66 het voorstel niet wilde steunen vroeg zij of de SP wilde meedenken over het bevriezen van de vergoeding voor raadsleden, zodat dit bedrag niet verder zou stijgen. “We zullen alles ondersteunen wat leidt tot een beperking van de raadsvergoeding, dus ook dit voorstel van D66”, aldus de SP.

De VVD-fractie, die eerder liet weten 'geen moties te steunen die puur voor de bühne zijn', gaf geen enkele reactie tijdens de vergadering.

PZC: Goede bedoeling SP gaat in de herkansing

SP wil vergoeding gemeenteraad verlagen

Weblog: Schrijf je in en ontvang 1100 euro per maand met gratis iPad

Illustratie: sxc.hu