SP: 'Orionis overtreedt de bijstandswet'

17 januari 2014

SP: 'Orionis overtreedt de bijstandswet'

Voor SP Middelburg en Vlissingen is de maat vol nu er nog steeds signalen binnen komen dat Orionis (de gecombineerde Sociale Dienst, Sociale Werkvoorziening en kredietbank van de drie Walcherse gemeenten) niet duidelijk maakt aan mensen in de WWB dat ze beroep aan kunnen tekenen tegen hun trajectplan.

Daarom hebben zij een brief naar het dagelijks bestuur van Orionis gestuurd waarin zij eisen dat, uiterlijk 1 februari 2014, alle klanten van Orionis in het bezit zijn van de wettelijk vereiste beschikking.

In de kamerstukken over de WWB staat letterlijk dat: "de concrete invulling van de verplichtingen zoveel mogelijk wordt afgestemd op het individu en door B&W in een beschikking moet worden gespecificeerd".

SP Middelburg voorzitter Petroesjka Sterk: “ In juni heeft SP Vlissingen al een zwartboek over de chaos bij Orionis aan staatssecretaris Jetta Kleinsma overhandigd. Kennelijk moet er veel meer druk op de ketel om het bestuur van Orionis tot verandering aan te zetten. Als onze vragen hierover voor 1 februari aanstaande geen concreet resultaat hebben opgeleverd, dan kaarten we dit landelijk aan, we zijn helemaal klaar met dit wanbeleid”.

Tijdens de themabijeenkomst van het FNV op 28 november 2013 is dit onderwerp al aan bod geweest. De drie verantwoordelijke wethouders waren hierbij aanwezig en beaamden dat er een beschikking zou moeten zijn. De situatie is helemaal onwenselijk omdat de cliënten er in het trajectplan op gewezen worden dat het niet meewerken aan de uitvoering van het trajectplan gevolgen kan hebben voor de uitkering.

Sterk: “We begrijpen dat de fusie en reorganisatie de nodige rompslomp met zich mee brengt maar verwachten op z´n minst dat er aan de wettelijke verplichtingen voldaan wordt. Het is toch niet meer uit te leggen dat er na het uitkomen van het zwartboek, een verontruste Walcherse raadsvergadering en een zeer kritisch FNV rapport in juni 2013, nog niets is veranderd."

"De gemeenteraden zullen hier ook geen genoegen meer mee kunnen nemen, zij hebben immers een controlerende taak. Die taak wordt bemoeilijkt door de sfeer bij Orionis, wij zijn afgelopen 3 jaar minstens 10 keer op de werkvloer geweest en zijn zeer geschrokken van het enorme wantrouwen tegenover de organisatie. Met een caseload van 200 klanten per klantmanager gaan er teveel dingen mis en wordt het wantrouwen groter. Dat moet echt verbeteren.”

Reacties

Ik vind ook dat mensen die in de budget zitten van Orionis dat hun aan de lijntje worden gehouden en vaak genoeg geen tijd voor hun worden gemaakt om telefonisch contact te kunnen voeren met cliënten! Op zich vind ik gewoon dat mensen die weinig geld te makken hebben meer prioriteiten moeten hebben op meer aandacht voor financiële zorg en goeie overeenkomst moeten vormen! Er zijn genoeg arme mensen op walcheren! gr van Marina Lobelle