Definitief geen theater op de Zuidsingel

13 september 2005

Definitief geen theater op de Zuidsingel

Net als vele Middelburgers hebben ook wij de afgelopen dagen de Gemeenteraadsvergaderingen rondom de bouwput op de Zuidsingel en het A-theater op de voet gevolgd. De kogel is door de kerk; er komt geen A-theater op de locatie Zuidsingel.

De PvdA trok haar steun in waardoor, met een krappe meerderheid (15 tegen -14 voor), werd besloten de bouw stop te zetten.

De andere coalitiepartijen voelen zich behoorlijk in de maling genomen, en niet zonder redenen. De PvdA geeft als hoofdreden op dat ze dit de bewoners rond de bouwlocatie niet langer aan kan doen.

Maar, zoals het plan nu is worden er op deze locatie 70 appartementen gebouwd en zullen de omwonenden nog wel langer opgezadeld worden met bouwverkeer en overlast. Blijkbaar heeft de PvdA daar geen moeite mee.

De coalitie heeft dus behoorlijk ruzie en het is nog maar de vraag of ze samen de eindstreep halen.

De SP is altijd tegen de gekozen locatie geweest en wij zien liever een bescheiden theater op een andere locatie. Wij vinden dat het bestaande budget, minus alle reeds gemaakte kosten, niet overschreden mag worden.

Uiteraard dient er uitvoerig overleg plaats te vinden met de mensen van het huidige theater en het Schuttershof-filmhuis en is het meer dan ooit noodzakelijk dat de bouw begeleid wordt door vakkundige mensen binnen de eigen bouwkundige afdeling voordat er weer een peperduur, extern bureau wordt ingehuurd.

Gelukkig is er in de laatste raadsvergadering wel uitgesproken om de omwonenden op een eerlijke wijze
schadeloos te stellen. We blijven deze belofte nauwkeurig volgen.