Debat huurdersvereniging over plannen kabinet

4 april 2013

Debat huurdersvereniging over plannen kabinet

Op dinsdag 26 maart vond, aansluitend aan de jaarvergadering van huurdersvereniging Middelburg (HVM), een debat plaats over de ingrepen in de woningmarkt. Eric de Ceuster (Woongoed), Ronald Paping (Woonbond), Albert de Vries (PvdA) en Koos Schouwenaar (VVD) gingen met elkaar in discussie over verschillende onderdelen van dit plan. Ook de SP was bij het debat aanwezig.

Debat huurdersvereniging

PvdA en VVD verdedigden het plan om 2 miljard aan de woningcorporaties te vragen omdat er nu eenmaal bezuinigd moest worden en de huurders ook een steentje bij moesten dragen.

Uit de zaal kwam de vraag hoe het met de kopers zat. Die hadden het volgens Albert de Vries ook heel zwaar en bovendien werd de hypotheekrenteaftrek geleidelijk afgebouwd. Deze opmerking schoot bij de aanwezige huurders in het verkeerde keelgat, met name nieuwe kopers worden getroffen, de huidige kopers worden vergeleken met huurders wel erg ontzien.

De SP vroeg bij monde van Petroesjka Sterk onder meer of het niet handiger en eerlijker zou zijn om een hogere belasting in te voeren voor de hoogste inkomens in plaats van tijdelijk een moeilijk systeem van inkomensafhankelijke huurverhoging voor in te voeren waarbij bovendien de privacy van mensen niet gegarandeerd is. Ook vroeg de SP of Woongoed in de toekomst nog wel door kon gaan met het oppakken van het achterstallig onderhoud van woningen zoals in de Edelstenenbuurt, waarover de SP eerder een kritisch rapport had geschreven. En benoemde dat juist het opknappen van woningen en het tegen gaan van verloedering de leefbaarheid vergroot waarvan de PvdA zo graag wil dat dit door corporaties wordt gedaan.

SP Middelburg begrijpt dan ook niets van de verhuurdersheffing van 2 miljard euro die dit kabinet wil vangen. Betaalbaar wonen is een basisvoorziening die in stand gehouden moet worden.