Honderden kinderschoentjes als protest tegen armoede

5 december 2012

Honderden kinderschoentjes als protest tegen armoede

Dinsdag 4 december stond de hal van het stadskantoor vol met lege kinderschoentjes. Deze schoentjes waren ingezameld door SP-leden als symbool voor de 1200 kinderen die in Middelburg moeten opgroeien in armoede.

Op de vooravond van Sinterklaas diende de SP een initiatiefvoorstel in om deze armoede onder kinderen aan te pakken. Het voorstel werd aangeboden aan de voorzitter van de raadscommissie Maatschappelijke Zaken in een rood laarsje en is ondersteund door meer dan 150 handtekeningen, die de SP binnen één uur ophaalde.

Het initiatief roept de raadsleden op om beleid te maken om te voorkomen dat kinderen de rekening van de crisis gaan betalen. Zij kunnen er immers niets aan doen dat ze moeten opgroeien in een gezin met een inkomen onder de armoedegrens. Afdelingsvoorzitter Petroesjka Sterk lichtte het initiatiefvoorstel namens de SP toe: "Het aantal kinderen dat in armoede moet opgroeien stijgt nog steeds, terwijl we het zesde rijkste land ter wereld zijn waar 1 op de 100 huishoudens miljonair is. Dat is toch te gek voor woorden?"

"Veel gezinnen komen buiten hun schuld onder de armoedegrens en het kan iedereen overkomen. De gevolgen zijn vaak heel ingrijpend; gezonde maaltijden, schoolreisjes of vakantie zijn onbetaalbaar, een fietsband vervangen is al een enorme kostenpost als je van 50 euro per week boodschappen moet doen." zegt Sterk. "Deze kinderen worden de dupe terwijl zij niets kunnen veranderen aan deze armoede. Daarom moet de gemeente specifiek beleid maken om de armoede onder deze kinderen aan te pakken."

In januari komt het burgerinitiatief op de agenda en zal de gemeenteraad het voorstel behandelen.

De kinderschoentjes die bij de Middelburgse actie gebruikt werden zijn de volgende dag naar Den Haag gebracht. Daar werd landelijk aandacht gevraagd voor het stijgend aantal kinderen dat in armoede moet opgroeien. Minister Asscher van sociale zaken nam het manifest ‘Stop de armoede onder kinderen’ in ontvangst uit handen van SP-Kamerlid Sadet Karabulut.

In tegenstelling tot zijn voorganger erkent de minister van sociale zaken wél dat armoede in Nederland een probleem is en dat de noodzaak bestaat om de armoede onder kinderen te verkleinen.

Na de manifestatie gaan alle schoentjes naar Cordaid. Een tiental gloednieuwe gevoerde winterlaarsjes die we gekregen hadden voor deze actie worden gedoneerd aan de Zeeuwse kledingbank.

Video: SP zamelt zesduizend kinderschoenen in tegen armoede
Omroep Zeeland: SP zet schoenen tegen armoede
Inspraaktekst namens SP bij Commissie MaZa ( .pdf)