Middelburgse voorstellen aangenomen op SP congres

2 juli 2012

Middelburgse voorstellen aangenomen op SP congres

De Middelburgse SP kijkt tevreden terug op het SP congres wat zaterdag 30 juni gehouden werd. De vijf afgevaardigden (en een gast) die op de ledenvergadering verkozen werden om de afdeling te vertegenwoordigen zijn verheugd met het resultaat.

Van de 20 Middelburgse voorstellen zijn er 7 overgenomen door de programmacommissie zonder dat deze in stemming werden gebracht, nog eens 2 voorstellen over de bouw van nieuwe kerncentrales en de opslag van radio-actief afval zijn door stemming aangenomen.

Op de eerste ledenvergadering op 9 juni heeft de afdeling het verkiezingsprogramma 'Nieuw Vertrouwen' besproken. Tijdens een monsterzitting van ruim zes uur werd zeer kritisch gekeken naar het concept verkiezingsprogramma. Daaruit kwamen 41 voorstellen om het programma te verbeteren. Bijna de helft van deze voorstellen waren tekstueel van aard.

In reactie op alle voorstellen publiceerde de programmacommissie, die het verkiezingsprogramma heeft opgesteld, een aangepaste versie waarin al vele verbeteringen stonden. Dit kon echter niet verhinderen dat er vanuit de afdelingen bijna 600 wijzigingsvoorstellen kwamen.

De overgenomen voorstellen gingen onder meer over het opnemen van een wettelijke asbestinventarisatieplicht voor alle gebouwen en het streven naar schone scheepvaart. Ook werd een passage opgenomen waarin een verdere verdieping van de Westerschelde onmogelijk gemaakt werd.

Het eerste aangenomen voorstel ging over de bouw van een nieuwe kerncentrale. In het concept verkiezingsprogramma werd slechts een tijdelijk verbod opgenomen van 4 jaar.

Afdelingsvoorzitter Petroesjka Sterk sprak in op het congres: 'Een tijdelijk verbod is natuurlijk onzin. We weten allemaal dat een kerncentrale over vier jaar net zo ongewenst is als nu. Met het door ons opgerichte comité Borssele 2 Nee hebben we de afgelopen twee jaar ruim dertig acties gevoerd tegen een nieuwe kerncentrale en alle nadelige effecten die daarbij horen.'

Als tweede voorstel werd opgeroepen om radio-actief afval niet langer op te werken in het buitenland, maar zo veilig mogelijk bovengronds op te slaan. 'We moeten stoppen met het heen- en weerslepen van gevaarlijk nucleair materiaal, het opwerken vergt veel energie en het plutonium wordt vervolgens naar landen als Rusland vervoerd.' aldus Petroesjka.

Gepubliceerd door SP Foto's volgens Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.0 Generic (CC BY-NC-ND 2.0)

foto: SP Foto's (CC BY-NC-ND 2.0)Diverse SP afdelingen spraken hun steun uit voor de voorstellen van Middelburg, waaronder Rotterdam, Bergen op Zoom, Hengelo, Tilburg, Eindhoven, De Bilt en verschillende Groningse afdelingen.

Ook Ike Teuling, kandidaat kamerlid voor de SP en voormalig kernenergie-expert van Greenpeace, met wie de afdeling Middelburg veel heeft samengewerkt vanuit het comité 'Borssele 2, Nee' reageerde vanuit Brazilië waar ze de klimaattop Rio20+ bijwoonde verheugd op de uitkomst.

Een derde voorstel over kernenergie, om de huidige kerncentrale in Borssele te sluiten haalde het helaas niet.

Toespraak SP Middelburg op congres ( 36KB ) De Stentor: SP-leden scherpen standpunt kernenergie aan