Verslag: Manifestatie Armoede Werkt Niet

12 december 2011

Verslag: Manifestatie Armoede Werkt Niet

Een bus met medewerkers van LétÉ, leden van de vakbonden en de SP vertrokken zaterdagochtend 10 december naar Den Bosch.

Samen met meer dan 6500 anderen protesteerden zij tegen de voorgenomen bezuinigingen op de sociale werkvoorziening. Wat SP voorman Emile Roemer betreft gaat de actie door tot het kabinet luistert: “Als het moet gaan we met 100.000 man naar Den Haag”.

Voorzitter van SP Middelburg, Petroesjka Sterk was afgelopen weken bijna dagelijks te vinden bij LétÉ. “Werknemers weten heel goed wat er speelt. We maken samen een vuist tegen het oneerlijk verdelen van de lasten van de crisis. Het is asociaal om de rekening te leggen bij diegenen die het minste hebben en straks geen kant uit kunnen.”

Staatssecretaris De Krom bezweert dat er paniek om niets is. Volgens hem verdwijnen er geen arbeidsplaatsen, maar gaat het kabinet juist zorgen voor werk voor iedereen die dat wil. Bedrijven gaan daar aan mee werken.

'De realiteit is minder fraai dan de staatssecretaris nu schetst.' zegt Sterk. 'Ik sprak met de werkbegeleider op de voormalige afdeling houtbewerking van LétÉ. Die vertelde dat de afdeling zo goed draaide dat men besloot dat de werknemers het net zo goed in het vrije bedrijfsleven konden gaan proberen. Binnen een jaar waren alle medewerkers weer terug op de sociale werkplaats. De sfeer, het tempo, de werkwijze waren te hard geweest voor deze vakkundige mannen, ze misten de rust, de steun van elkaar, het respect voor hun handicap en de noodzakelijke begeleiding.'

Dertig medewerkers van Leté keren na de manifestatie zeer tevreden terug. “Of het zin heeft? Als je thuis blijft zitten weet je dat er helemaal niets gebeurd.” zeggen Roland en Marjolein Schenk. De toon van de speeches was hard maar er werd ook flink gelachen om de grappen van cabaretier Sjaak Bral. Het boegeroep was niet van de lucht toen staatsecretaris De Krom het podium betrad. “Jammer dat hij al getrouwd is, dan moet ik Mark Rutte maar ten huwelijk vragen om mij voor de armoedeval in de Wajong te behoeden” zegt Andrea Ingelse op de terugreis. De moed opgeven doen ze geen van allen: “We gaan door tot ze naar ons luisteren”.

De kerngroep heeft veel werk verzet, zo zijn de afgelopen maanden maar liefst 1000 ondertekende handschoenen verzameld in Middelburg en Zierikzee die door Els Simons aan elkaar geregen zijn tot een ketting van solidariteit.

In totaal werden ruim 126.000 werkhandschoenen verzameld en aangeboden aan het kabinet, een slinger van 13 kilometer.