Opnieuw actie tegen kernafvaltransport

9 juni 2011

Opnieuw actie tegen kernafvaltransport

7 juni was het zover, voor het eerst in 6 jaar werden de kernafvaltransporten van Borssele hervat.

Het opslagbassin van Borssele was in deze 6 jaar zo vol geworden, dat een reeks van tien transporten nodig is om de kerncentrale van Borssele niet te hinderen in haar productie. De reden voor de jarenlange stillegging was de weigering van Frankrijk om radio-actiefafval te verwerken en op te slaan, de Europese wetgeving verplicht elk land om zelf verantwoordelijk te blijven voor haar afval.

Blijkbaar slaagt Nederland er dus niet in om zelf haar afval van 1 kleine centrale goed te verwerken zonder dat daar buitenlandse partners bij komen kijken. Hoe moet dat dan als er nog een grotere centrale met meerdere reactoren naast komt ? En wat als Frankrijk dan ineens besluit ons afval niet meer te willen? Daarbij is het toch raar dat chloor en ammoniaktreinen al vele jaren niet meer door steden mogen reizen maar dat we radio-aktief afval wel toelaten?

Reden voor de Zeeuwse SP, als initiatiefnemer van comité Borssele2Nee, om op te roepen tot een luid protest tegen deze gevaarlijke transporten door dichtbevolkte kernen als Goes, Bergen op Zoom, Gent en Parijs.

Dinsdagochtend verzamelden de SP-ers zich met de overige leden van het comité bij het station van Goes.Gewapend met protest-borden en spandoeken wilden wij een flashmob organiseren tegen deze nucleaire trein. Zonder blokkades en het gooien van stenen wilden we laten zien dat ook in Zeeland steeds meer mensen zich uitspreken tegen kernenergie.

De trein liet echter op zich wachten, actievoerders van greenpeace hadden de handschoen opgepikt om daadwerkelijke blokkades op te richten. Vastgeketend aan het spoor verhinderden zij de trein, zelfs vrachtwagens werden ingezet. De totale vertraging liep op tot 4 uur.

Overigens is dit niet de eerste keer dat de SP in aktie komt tegen kernafvaltransporten. Zie het milieudossier van de SP.