SP presenteert rapport "Geen Botte Bijl voor Tijdelijke Tegenvallers"

12 april 2011

SP presenteert rapport "Geen Botte Bijl voor Tijdelijke Tegenvallers"

Aanstaande maandag 18 april beslist de gemeenteraad van Middelburg over haar bezuinigingstaakstelling van 6,7 miljoen euro per jaar. Voor betrokken organisaties was 12 april de laatste mogelijkheid om mondeling een toelichting te geven op deze bezuinigingsronde.

De Middelburgse SP afdeling heeft van deze avond gebruik gemaakt om haar rapport "Geen botte bijl voor tijdelijke tegenvallers, het antwoord van de SP op de bezuinigingsnota 2011-2015" presenteren.
De SP deelt namelijk de visie van het college niet...

Woordvoerder Jeroen van Dijen: "Naast sterke twijfels bij de gemaakte keuzes voor wat betreft de bezuinigingsmaatregelen geloven wij absoluut niet in de hoogte van het te bezuinigen bedrag. Het lijkt erop dat de gemeente nu de botte bijl gebruikt om eenmalige tegenvallers weg te poetsen, met desastreuze gevolgen op de lange termijn. Wij dringen dan ook aan op een onderzoek door de Rekenkamer, naar het noodzakelijke bedrag wat bezuinigd moet worden."

Verder behandelt het rapport een eigen bezuinigingsnota. "De SP-bezuinigingsnota gaat ook uit van een totaalbedrag van 6,7 miljoen" Aldus van Dijen. "Dat bedrag is niet aangehouden omdat de SP bezuinigingen ter grootte van dit bedrag verantwoord vindt, maar om aan te geven dat zelfs vanuit de visie van het college andere keuzes te maken zijn. Nog steeds geen keuzes om vrolijk van te worden, maar desondanks minder pijnlijk."

De SP heeft met stijgende verbazing en verontwaardiging kennis genomen van de plannen van dit college. Plannen om per jaar 6,7 miljoen te bezuinigen. En waarom ?

In de onderbouwing van deze ombuigingsdoelstelling worden acht punten genoemd. Wij hebben echter onze twijfels of al deze punten wel zo vanzelfsprekend zijn.

Voor de generieke korting op de algemene uitkering wordt een bedrag van 1,9 miljoen aangehouden. Dit getal is gebaseerd op het bedrag dat in 2015 minder wordt uitgekeerd. De Vereniging voor Nederlandse Gemeenten geeft echter aan dat 2015 wat dat betreft juist als uitzondering gezien moet worden.

Ik citeer: "Het ministerie van Financiën heeft onjuiste cijfers gebruikt bij de berekening van het accres in het regeerakkoord. In de startnota van het nieuwe kabinet is deze fout hersteld. Per saldo
is het financiële beeld minder gunstig, dit geldt vooral voor 2015."

De onvermijdelijke posten uit de kadernota 2011-2014 zijn samen goed voor een bedrag van
structureel 1,7 miljoen  In deze kadernota is een bedrag van € 383.000,- structureel opgenomen
voor de exploitatielasten van Middelburg in Contact.  Alhoewel wij een voorstander zijn van een goede dienstverlening naar de bewoners toe, betwijfelen we toch ten zeerste of het project
Middelburg in Contact niet wat soberder aangekleed zou kunnen worden.

Verder komt € 686.000,- van de bezuinigingen,  ten goede aan de post Onvoorzien. Er wordt gemeld dat er bij het bepalen van de  ombuigingsvoorstellen bepaalde aannames zijn
gedaan, waardoor niet zeker is of de genoemde besparingen daadwerkelijk gerealiseerd kunnen
worden.

Dit was ons bij een eerste oppervlakkige blik op het stuk ook al duidelijk, dit rechtvaardigt echter
geen afwijking van meer dan een half miljoen.

Wellicht dat sommige erfenissen van
budgetoverschrijdend gedrag, zoals de Giro d'Italia op deze manier vakkundig onder het tapijt
worden geschoven.

Natuurlijk moet er rekening gehouden worden met de mogelijkheid dat de te behalen bezuinigingen tegen kunnen vallen. Echter, een post onvoorzien van meer dan 10% op de begroting duidt niet op een ‘daadkrachtig ter hand nemen’ maar eerder op een ‘we zullen wel zien’.

In één adem wordt een bezuiniging van 32,7 fte opgevoerd én qua haalbaarheid in twijfel getrokken. Naast het feit dat wij het absoluut niet eens zijn met deze bezuiniging vinden wij deze
werkwijze van weinig realisme getuigen. Ook de aanvulling dat hier bepaalde meevallers tegenover staan die nog niet zijn meegerekend is uiterst vaag. Welke meevallers dan?

Al met al zijn er genoeg redenen om nog eens  goed te kijken of het genoemde bedrag aan bezuinigingen wel daadwerkelijk nodig is.

Wij dringen dan ook aan op een onderzoek door de  Rekenkamer. Een onderzoek, los van politieke voorkeuren, gericht op waarom en hoeveel.

Zodat de leden van de gemeenteraad afgewogen keuzes kunnen maken, niet op basis van wat
andere politici voorspiegelen maar op basis van wat deskundigen aangeven.

Onze angst is vooral dat, wanneer blijkt dat de gemeente toch geld overhoudt, dit bedrag niet
wordt aangewend om de meest pijnlijke bezuinigingen weer terug te draaien maar om uiting te geven aan de schijnbaar niet te bedwingen prestigedrang.

Toch heeft de SP een eigen bezuinigingsnota gemaakt, niet omdat we het eens zijn met de hoogte van dit bedrag of deze bezuiniging verantwoord vinden. Verre van dat. Wij hebben dit voorstel gemaakt om aan te tonen dat zelfs wanneer er krampachtig aan die 6,7 miljoen wordt
vastgehouden, er mogelijkheden zijn om andere keuzes te maken.

Let wel: nog steeds geen keuzes om vrolijk van te worden, maar desondanks minder pijnlijk.

In onze bezuinigingsnota worden nagenoeg alle subsidies gehandhaafd. Het geeft wat ons betreft geen pas de werkzaamheden van gedreven vrijwilligers of instellingen van groot maatschappelijk belang als de bibliotheek te frustreren danwel onmogelijk te maken door hen op te laten draaien voor financiële tekorten.

Zo zijn de bezuinigingen op de gemeenschappelijke regelingen, die ook in onze ogen wel mogelijk zijn, niet per jaar in te schatten. Een streefbedrag aan het einde van de rit naar 2015 lijkt ons dan ook acceptabeler dan de korte teugels waaraan de gemeente de welbekende kaasschaaf wil hanteren.

Verder vonden wij t vreemd dat de gemeente wel wil bezuinigen op haar eigen formatie, op haar
dienstverlening, haar taken, haar kwaliteit en zelfs haar gemeenteraad.  Maar dat er niet gekeken
wordt om een FTE te schrappen in het college.
Immers; door het afslanken van het takenpakket  het wegsaneren van bepaalde gemeenschappelijke regelingen en het inkrimpen van de formatie betekent dat er ook minder
behoefte is aan sturing en leiding. Navraag leert ons dat hiermee een bedrag van € 95.000,- per
jaar bespaard wordt, we zijn zo vrij geweest om dit voorstel op te nemen in ons alternatief.

Een bezuinigingsnota dus die veel minder ingrijpend is waar het maatschappelijke belangen en leefomgeving betreft. Een bezuinigingsnota die wel kan rekenen op maatschappelijk draagvlak.
Ik overhandig dit rapport, getiteld “Geen botte bijl voor tijdelijke tegenvallers” dan ook graag
aan uw gemeenteraad in de hoop dat zij zich laten inspireren in het maken van hun keuzes
aanstaande maandag.

Opdat de droom van een enkele bestuurder niet de nachtmerrie van vele burgers wordt.

Jeroen van Dijen