Nederland protesteert tegen kernenergie

20 april 2011

Nederland protesteert tegen kernenergie

Zaterdag 16 april bezochten zeker 30 Zeeuwse SP-leden de landelijke manifestatie tegen kernenergie in Amsterdam. Met een goedgevulde bus die stopte in Vlissingen, Middelburg, Goes en de Wouwse Tol begonnen we aan de reis. Aangekomen in Amsterdam was het even zoeken naar een goede laad- en losplek voor de "lading", maar zonder problemen kon iedereen het manifestatie-terrein bereiken.

Gelukkig waren we niet alleen, volgens politieschattingen (en die zijn meestal aan de lage kant) stonden er tienduizend mensen op de Dam. Uit alle delen van het land kwamen bussen vol met demonstranten.

Het programma was gevarieërd, beginnend met Japanse trommels en inleidende beelden van de ramp in Japan tot vrolijke muziek van het Antwerp Gipsy-Ska Orkestra die 's-avonds nog een extra optreden gaf in Ruigoord, de culturele vrijplaats in Amsterdam. Verder werd er uitvoerig gesproken over de plannen om nieuwe kerncentrales tegen te houden, zowel op straat door verdere acties als in de Tweede Kamer door de oppositiepartijen die aanwezig waren.

Emile Roemer sprak ook het publiek toe. Hij stelde dat kernenergie eigenlijk een oplossing is uit de 20e eeuw terwijl wij geconfronteerd worden met een 21e eeuws probleem. "Vergeleken met de kosten is kernenergie helemaal niet goedkoop, het is de duurste rekening die we de mensheid kunnen aandoen. Zeker 30% van de woningen kan nog besparen op de energie, daar moeten we werk van maken."

Ook Wubbo Ockels was aanwezig en wees de demonstranten op de grote gloeiende bal die elk half uur meer energie op de aarde werpt dan wij ooit kunnen opmaken. "De enige kerncentrale die wij nodig hebben is op duizenden kilometers van ons verwijderd en is voor duizenden jaren een zekerheid. Die kerncentrale is de zon."