OPROEP: stille tocht 'stop kerenergie'

13 maart 2011

OPROEP: stille tocht 'stop kerenergie'

De aardbeving in Japan van afgelopen vrijdag heeft desastreuze gevolgen gehad voor de steden en dorpen aan de Japanse oostkust. Ons medeleven gaat uit naar alle getroffenen. De gevolgen zijn nog niet te overzien maar drukken ons nog eens te meer met de neus op de feiten: kerncentrales zijn niet veilig.

Milieu-groeperingen in Japan reageren geschokt en hebben opgeroepen om wereldwijd protesten te organiseren tegen kernenergie. Zo gaan maandag in Duitsland duizenden mensen de straat op in een wake bij Gronau.

Ook in Nederland wordt een stille tocht georganiseerd tegen kernenergie.

De actiegroepen WISE en Zeeuws Comité Borssele 2 Nee organiseren een stille tocht uit solidariteit met de Japanse inwoners. Aankomende woensdag 16 maart vanaf 12.30 verzamelen de deelnemers op het NS-station van Middelburg en zullen vanaf daar een stille tocht houden. Deze zal onder andere langs het kantoor van Delta gaan, die het voornemen heeft om 1 of meerdere nieuwe kerncentrales te bouwen.

Woordvoerder Petroesjka Sterk: “We doen een dringende oproep aan Delta om af te zien van de bouw van nieuwe kerncentrales. Laat de ramp in Japan er dan in elk geval toe leiden dat we definitief afscheid nemen van het idee dat kernenergie veilig en betrouwbaar is.”