Geen steun voor tegengaan nucleaire droom Delta

8 juni 2010

Geen steun voor tegengaan nucleaire droom Delta

In de afgelopen week heeft de SP Middelburg een motie voorbereid over de tweede kerncentrale in Borssele.

Vanavond werd deze motie behandeld tijdens de raadsvergadering. Groenlinks heeft de motie samen met de, inmiddels opgestapte, fractie van SP ingediend. Luc Vandezande lichtte de motie toe.

Natuurlijk werd van de partijen die al eerder verklaard hadden een voorstander te zijn van kernenergie geen enkele steun verwacht. VVD, SGP en CDA gaven allen aan de motie niet te zullen steunen. De lokale partij LPM stemde gesplitst, Wim Steketee ( in 2005 ook opgestapt uit de SP en sindsdien lid van diverse lokale partijen ) steunde de motie, de overige 2 fractiegenoten stemden tegen.

Verrassend was het stemgedrag van 2 partijen die in hun verkiezingsprogramma verklaren een tegenstander te zijn van kernenergie. Anje Bareman van D66 kon zich niet in de motie vinden, maar ook de PvdA stemde tegen de motie. Peter de Doelder:"De besluitvorming over de mogelijke komst van een tweede kerncentrale ligt niet bij de gemeenteraad. Op het moment dat Delta een vergunning aanvraagt zal de Tweede Kamer hierover beslissen. Ik kan de mensen dus enkel adviseren om op woensdag 9 juni op een partij te stemmen die tegen een tweede kerncentrale zijn want wij gaan hier niet over."

Overigens is dit argument van dhr De Doelder alleen geldig wanneer het zijn fractie uitkomt, want tijdens het volgende agendapunt gebruikte hij dezelfde zin om zijn motie aan te kondigen. "Weliswaar gaan wij hier niet over, maar onze fractie maakt zich zorgen over de hoogte van de kosten van de Raad van Bestuur van het Admiraal de Ruyter Ziekenhuis." Met deze motie probeerde hij via het college de verontwaardiging te uiten van een gemeenteraad die het ziekenhuis niet op haar grondgebied heeft staan, noch aandeelhouder is van dit gefuseerde ziekenhuis.

De gemeente Middelburg is wél aandeelhouder van Delta en hoewel de motie ook opriep om als aandeelhouder druk te oefenen op Delta om de plannen voor uitbreiding van de kerncentrale nu in te trekken en dus niet te wachten op de komst van een vergunningaanvraag, stemden zowel D66 als PvdA tegen de punten uit hun eigen verkiezingsprogramma.
(Zie: Verkiezingsprogramma's over kernenergie )

Uiteindelijk is het voorstel verworpen met 7 stemmen voor ( GroenLinks, Duurzaam Rood, Christen Unie, Wim Steketee (LPM) ) en 18 stemmen tegen

Blijkbaar is voor sommige partijen een verkiezingsprogramma een verkooppraatje om zoveel mogelijk zetels te krijgen, zonder dat zij bereid zijn om de visie die ze daarin verwoord hebben ook daadwerkelijk uit te voeren. Een mooi lokkertje, waar zij dus al voor de verkiezingen over draaien.
De SP is altijd al een fel tegenstander geweest van kernenergie en heeft besloten om niet het dure en bureaucratische traject af te wachten totdat Delta haar vergunningaanvraag voltooid heeft. Mede om deze reden hebben zij onlangs Zeeuws comité "Borssele 2, Nee" opgericht om samen met andere partijen en maatschappelijke groeperingen een breed draagvlak te krijgen tegen kernenergie.

Motie SP kerncentrale (.pdf)
Verkiezingsprogramma's over kernenergie